Menu
Strykere er populært på trillekonsertene fordi de minner mest om den menneskelige stemmen. Foto: John-Halvdan Olsen-Halvorsen / Handout / NTB

Filharmonisk orkester måtte doble antallet trillekonserter

Det tok helt av da symfoniorkesteret startet med korte, klassiske formiddagskonserter rettet mot de aller, aller minste tilhørerne.

Av NTB | 02.05.2024 10:54:56

Kultur og underholdning: «Trillekonserter» kalte Oslo-Filharmonien konseptet sitt. 35 minutter musikk beregnet på babyer – og foreldrene deres. Det ble så populært at man for sesongen 2024–25 må fordoble antall konserter fra seks til tolv.

– Det ble rett og slett fullt med en gang, sier Kristin Skjølaas, som er fiolinist i Oslo-Filharmonien og initiativtakeren bak.

Som medlem av orkesterets programråd for barn og unge i orkesteret har hun blant annet ansvar for repertoaret til denne aldersgruppen.

– Trillekonsertene har blitt min lille baby, sier Skjølaas med et smil.

– I begynnelsen var noen kolleger litt redde for at dette skulle bli skrik og skrål, men det er det ikke, sier Skjølaas og forteller hvor spesielt det er når musikken begynner.

– De blir helt stille. Det er 100 babyer på disse konsertene, men det virker ikke sånn! Når musikken begynner … det er veldig spesielt, babyene blir helt stille. Så små barn har ikke noe filter, de tar alt rett inn. Jeg tror de føler musikken med en gang.

Nå i mai får det nye publikumet utdrag fra «Våren» rekomponert av Max Richter, og litt nordisk vår fra Grieg. Mozart er gjerne å høre, og ofte også en dans – kanskje en tango – fordi orkesteret ønsker å avslutte konsertene med at foreldrene beveger seg sammen med babyene sine.

– Besetningen er for kammerorkester. Orkesteret bruker ofte strykeinstrumentene på konsertene for de aller yngste, fordi strykere ligner mest på den menneskelige stemmen: Det er mykt og imøtekommende. Mange kan være redd for litt skarpe toner, sier Kristin Skjølaas, som også fremhever at folk som jobber med musikk, vet hvilken effekt det har på publikum – og dem selv.

– Rundt oss i samfunnet er det mye stress; både høye lyder og høyt tempo.

– Mange har ikke vært på klassisk konsert før. Du er i en spesiell situasjon når du har fått barn og vil gjerne gjøre alt riktig. Noen har kanskje lest om klassisk musikks effekt på barn. Så blir de overrasket over hvor godt de selv likte det også, sier Skjølaas:

– Det er ikke nok tilbud til foreldre som er hjemme i barselperioden annet enn aktiviteter der alt er beregnet på babyene. Når de har vært på trillekonsert, sier de gjerne etterpå at «det var fint for meg også».

35 minutter i salen sammen med barnet med nydelig musikk, uten mobil, uten støy fra verden utenfor.

– Foreldrene kan få puste, bare være til stede i det enkle. Vi som jobber med musikk, er heldige fordi vi opplever det samme selv når vi sitter på scenen. Det er mine pustepunkter i hverdagen, sier Skjølaas, som synes det er «fantastisk» at Oslo-Filharmonien kan være et sted hvor du også kan komme med så små barn.

Babyene sitter på fanget, det er lov å amme og vugge dem – og det forventes ikke at barna sitter i ro.

«Kjørereglene» på Oslo-Filharmoniens hjemmeside oppmuntrer faktisk foreldrene til å bevege seg sammen med babyen, og det er bare å ta seg en tur ut av salen om det trengs.

Fiolinisten og tobarnsmoren hørte første gang om et tysk symfoniorkester som spilte konserter for spedbarn for 20 år siden. Da hun fikk realisert dette her hjemme, ble det stor suksess for Oslo-Filharmonien.

Konsertprogrammet er tilpasset unge ører. Det samme er lydnivået.

Hun røper at mange foreldre blir overrasket over trillekonsertopplevelsen – og det er ikke bare på grunn av babyenes reaksjon på musikken.

Hun tror det også gir foreldrene en sterk følelse av tilstedeværelse i øyeblikket.

Etter å ha parkert barnevognene utenfor, får foreldrene to seter til prisen for et – så stellebag, koseteppe eller yndlingsbamse kan få plass.

(©NTB)

Flere nyheter: