Julegave-forslag fra Høyre: Halv pris på togbilletter ut året
Samferdselsminister Jon Ivar-Nygård (Ap) klarer ikke å holde løftet sitt om å få slutt på togtrøbbelet. Nå foreslås en julegave: halv pris ut året.
Politikk: – Jeg foreslår rett og slett for statsråden om vi reisende kunne få en julegave med halv pris for tog resten av desember. Vi betaler tross alt full pris for en vare som ikke blir levert, sa Høyres Kristin Ørmen Johnsen (H) i Stortingssalen torsdag.
Flere opposisjonspolitikere hadde møtt opp for å grille samferdselsministeren om punktligheten på norske tog da det noe spontane forslaget dukket opp.
Foreløpig er det ikke noe Høyre har foreslått formelt.
– Jeg mener det faktisk. Man fortjener det. Jeg kom på et tog, da sto det bare øverst: «Beklager. Vi mangler fem vogner». Jeg tenkte bare: «Jeg går av igjen, jeg orker ikke å stå her», sa Johnsen til NTB etter debatten.
Det var Eskeland som hadde kalt inn samferdselsministeren til Stortinget for en interpellasjon.
Nygård ble konfrontert med et løfte om at flere tog skulle være i rute i 2024 enn i 2023. Det blir ikke nådd. I fjor var punktligheten på 87,6 prosent, mens den så langt i år er på 85,9 prosent, ifølge Bane Nor. Målet for i år er 90 prosent.
– Det er for dårlig, vedgår samferdselsminister Nygård overfor NTB.
– Vi har i Nasjonal transportplan vært veldig tydelige på at vi må øke bevilgningene til drift, fornyelse og vedlikehold. Det har vi altså fulgt opp i statsbudsjettet. Neste år økes bevilgningene til dette med 3,2 milliarder kroner, sier han.
Nygård peker også på flere konkrete, uheldige hendelser som har gått ut over punktligheten.
– Det har vært noen ettervirkninger av ekstremværet Hans fordi vi hadde nedstengning på Dovrebanen. Og det har vært tre-fire store avsporinger som har gitt ganske dramatiske avbrudd.
Han viser også til en krevende vintersesong i fjor, der flere tog fikk skader, og at det har tatt tid å reparere dem.
Nei, mener samferdselsministeren.
– Det foreligger ikke noe forslag om det, men det ble nevnt i debatten. Det er jo jernbaneselskapene som håndterer det, hvordan man eventuelt skal kompensere et manglende tilbud. Det er ikke noe som statsråden eller Stortinget legger seg opp i, sier Nygård til NTB.
– Det er faste ordninger for hvordan man kompenseres, og det kan også bli satt opp alternativ transport. Det finnes det gode systemer for.
– Spesielt her på Østlandet er det helt katastrofe. Folk vet ikke om de rekker barnehage, eller om de kommer seg på jobb og får avløst kollegaen som står og tripper for å komme seg av gårde. Vi kan ikke ha det sånn, sier Eskeland.
Linnestad sier at tilliten er i ferd med å bli veldig tynn.
– Som en ekte jernbaneunge, som hadde en pappa på jernbanen den gang det het NSB, så var jeg oppdratt til at det kunne hete «Noe Sent Bestandig», men jeg hadde jo trodd at vi nå hadde kommet lenger, sier hun.
Hun og Høyre-kollegaene Liv Kari Eskeland og Anne Kristine Linnestad er lei av å stå som sild i tønne og at togene ikke går til tiden.
Samferdselsministeren mener det har blitt brukt for lite penger på å ta vare på jernbanen i mange år.
Men er det en idé å kutte prisene ut året, som et plaster på såret?
Høyre-representantene er ikke beroliget over svarene de fikk av Nygård i Stortinget. De savner tydeligere styring overfor jernbaneskapene for å få bukt på problemene.
(©NTB)