Ingen løsning i sikte for vedlikeholdsetterslepet på jernbanen
Jernbanen i Norge lider av et voldsomt etterslep på vedlikehold, og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har lovet at det skal bli bedre. Men slik ser det ikke ut.
Økonomi og næringsliv: Nygård har flere ganger sagt at regjeringen satser på drift, vedlikehold og fornying av jernbanen i neste års statsbudsjett, og han har lovet at togtrafikken de kommende årene skal bli mer punktlig.
Men ifølge Nasjonal transportplan (NTP) for 2025-2031, vil bevilgningene de neste seks årene ikke minske etterslepet i vedlikehold av jernbanen. Tvert imot vil dette øke med 2,3 milliarder kroner hvert år, melder TV 2.
Ifølge NTP må det årlig bevilges 8,1 milliarder kroner for å holde tritt med forfallet, men i statsbudsjettet for 2025 er det bevilget 2,3 milliarder kroner mindre enn behovet.
– Regjeringen har vært klar på at de skal satse på økt vedlikehold og ta vare på det vi har fremfor å bygge nytt. Da er det oppsiktsvekkende at etterslepet øker de neste årene, sier Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsperson Morten Stordalen.
Statssekretær Cecilie Knibe Lund i Samferdselsdepartementet bekrefter også at det mangler penger til å opprettholde standarden i NTP de neste seks årene.
– Regjeringens prioritering av fornying vil innebære at etterslepet øker noe i første seksårsperiode og innhentes noe i andre seksårsperiode, sier hun.
Samferdselsministeren har tidligere sagt i Stortinget at både tid i sporet og tilgjengelige ressurser i leverandørmarkedet gir begrensninger på hvor mye vedlikehold og fornying man kan få gjort,
Det stiller direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund seg undrende til.
– Entreprenørmarkedet har en historisk tørke i oppdrag. Daglig er det nye henvendelser fra entreprenører som nærmer seg konkurs. At samferdselsministeren viser til manglende kapasitet i markedet er derfor oppsiktsvekkende og feilaktig, mener hun.
(©NTB)