Forbrukerrådet mener Vipps bryter personopplysningsloven
Forbrukerrådet mener Vipps bryter personvernloven fordi de ønsker å bruke kundenes kvitteringer og kjøpshistorikk til målrettet reklame.
Økonomi og næringsliv: – Kvitteringer og kjøpshistorikk sier svært mye om oss, om det er kjøp av medisiner, reisevaner, matvarer eller bøker om politikk eller seksualitet. Dette er ikke informasjon som bør benyttes til å målrette reklame, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en pressemelding.
Forbrukerrådet mener også at Vipps manipulerer brukerne til å gi samtykke til bruk av personopplysningene. De har varslet Datatilsynet om det de mener er brudd på flere punkter i personopplysningsloven.
– Nesten alt vi gjør på nett blir overvåket, brukt til å lage profiler om oss og delt videre med et utall av selskaper. Det siste vi trenger, er at selskaper som Vipps gjør denne overvåkingen enda mer inngripende. Dette er da også etter vårt syn et klart brudd på personopplysningsloven, sier Blyverket.
– Vipps tvinger også brukerne til å ta stilling til dette når appen åpnes, noe som regel er ved betaling og i en situasjon der de færreste har tid eller mulighet til å forstå hva som skjer, sier Blyverket.
Informasjon om at kjøpshistorikken kan benyttes til målrettet markedsføring, er både uklar og gjemt bort, mener hun.
Forbrukerrådet ber Datatilsynet vurdere både hvordan Vipps innhenter samtykke og planene om å bruke kjøpshistorikk til markedsføring.
– Vi kan ikke se at Vipps har lovlig grunnlag til å behandle brukernes informasjon på denne måten, sier hun.
– Vi ønsker at det skal være enkelt å bruke tjenestene våre, men samtidig at det skal være enkelt å vite hvordan dataene deres brukes og til hva, sier hun.
Åpenhet er viktig når det hentes inn samtykke til markedsføring, understreker Lunde.
– Når vi får denne typen tilbakemelding, må vi se og vurdere om vi må gjøre endringer.
– Vi har nettopp sett klagen, og vi vil gå grundig gjennom den og selvfølgelig ta et ordentlig kritisk blikk på oss selv før vi skal gi en tydelig tilbakemelding, sier hun.
Til Kampanje sier Lunde at det ikke har vært meningen å manipulere kunder.
– Det har ikke vært meningen å manipulere kundene eller brukerne våre til noe som helst, men når vi får denne tilbakemelding så skal vi se gjennom dette og se om vi skal endre praksis, eller om det er noe i samtykkene vi har hentet inn som vi må ta en ekstra titt på.
Vipps-kunder har ikke har en reell mulighet til å si nei til bruken av personopplysninger, mener Forbrukerrådet.
Kommunikasjonssjef Caroline Lunde i Vipps sier til NTB at de skal gå nøye gjennom klagen fra Forbrukerrådet og vil vurdere om de skal gjøre endringer.
(©NTB)