Menu
Drømmen om et hvitt glis og fristelsen av å få noe gratis kan være årsaker til at folk lar seg lokke inn i abonnementer på tannbleking. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Forbrukerrådet: Kraftig økning i henvendelser om tannblekingsprodukt

Forbrukerrådet fikk nær 50.000 henvendelser i fjor. Diamond Dental, som tilbyr abonnement på tannbleking, skiller seg ut med mange henvendelser og stor økning.

Av NTB | 17.01.2025 07:01:43

Kriminalitet og rettsvesen: Statistikken for 2024 viser at Forbrukerrådet mottok 49.134 unike henvendelser på epost, telefon og kontaktskjema i løpet av fjoråret. Det er et stort Spekter av spørsmål om forbrukerrettigheter, men noen temaer og selskaper går igjen.

Forbrukerrådet påpeker at særlig én mindre aktør skilte seg ut i fjor, på andreplass etter giganten Elkjøp og foran Power, Telenor og SAS.

– Om vi tar omfanget av kunder i betraktning, peker Diamond Dental AS seg ut. Abonnementstilbyderen av tannblekingsproduktet WhiteBright genererte totalt 1251 henvendelser til Forbrukerrådets veiledningstjeneste i året som gikk, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet til NTB.

– Det betyr at vi fikk i snitt over fem henvendelser om tannblekingsproduktet hver eneste arbeidsdag i 2024.

Via advokat Carl Bore skriver Diamond Dental AS til NTB at Forbrukerrådets tall mangler troverdighet, at de har grunn til å tro at tallene er manipulert av Forbrukerrådet og at det er umulig å si om tallene stemmer.

– Brorparten av henvendelsene dreide seg om såkalte gratis prøvepakker, men som i realiteten fanger deg inn i en abonnementsavtale det ofte er krevende å komme seg ut av, sier Blyverket.

Hun advarer generelt mot produkter og tjenester som markedsføres som «gratis».

– Abonnementsfeller er dessverre blitt mer utbredt. Mange tar kontakt for hjelp til å komme seg ut av det som har vist seg å være et abonnement, sier Blyverket.

Såkalte abonnementsfeller som kategori har nå plassert seg høyt oppe på lista over typiske henvendelser til Forbrukerrådet, sammen med gjengangere som bruktbilbransjen og håndverkertjenester.

– Dette er direkte trakassering av en liten gründerbedrift, all den tid produktet leveres med klare og tydelige leveringsvilkår, skriver Bore.

– På tross av Forbrukerrådets urimelige svertekampanje, har Diamond Dental siden oppstarten i 2020 og fram til dags dato hatt en jevn og sterk vekst i omsetningen, med stadig flere fornøyde og faste kunder, skriver Bore.

På hjemmesiden til WhiteBright skriver selskapet at «Tannblekingen har tatt Norge med storm».

– Husk at du har 14 dagers angrerett fra du får første pakke i posten. Velger du å angre på produktet, så gjelder dette også for det tilhørende abonnementet, sier Blyverket.

Forbrukertilsynet opplyser til NTB at de hadde 178 meklingssaker med Diamond Dental/WhiteBright som part i 2023. I 2024 hadde tallet mer enn doblet seg, til totalt 368 meklingssaker. I tillegg kan det være flere saker i systemet hvor forbrukerne klager uten at de vet eller har skjønt hvilket selskap som står bak produktet.

Når det gjelder tips og klager på det som kan være ulovlig markedsføring eller avtalevilkår, har utviklingen vært litt annerledes. I 2023 kom det 318 slike klager/tips om Diamond Dental/WhiteBright, mens i 2024 var det halvert til 180.

Tannblekingsproduktet og markedsføringen av det har fått mye oppmerksomhet de siste årene. I 2023 genererte det totalt 853 forespørsler til Forbrukerrådet. I 2024 økte antall henvendelser til forbrukermyndighetene med 47 prosent.

Advokat Bore skriver at antall henvendelser om Diamond Dental er høyt fordi Forbrukerrådet i 2024 la ut en egen veiledning om selskapet. Der skriver Forbrukerrådet at konfliktnivået var blitt såpass høyt at de gir en generell fraråding om å takke ja til prøvepakkene.

Forbrukerklageutvalget opplyste allerede i fjor sommer å ha behandlet flere saker der forbrukere klaget inn tannblekingsaktører for å ha lurt dem inn i abonnementer. Sakene som da var behandlet, endte med medhold til forbrukerne, fordi kravene i angrerettloven ikke var oppfylt.

(©NTB)

Flere nyheter: