Kiwi-eier Norgesgruppen tjente 4,9 milliarder kroner før skatt i fjor
– Vi har forståelse for at mange synes at maten i Norge har blitt dyr, sier Norgesgruppens konsernsjef. Kiwi- og Meny-eieren melder om solid vekst i 2024.
Økonomi og næringsliv: – Når alt har blitt dyrere, inkludert mat, har vi vært opptatt av å ha et godt utvalg av billigere alternativer i alle våre butikker, sier konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen til NTB.
Totalt omsatte konsernet, som blant annet eier dagligvarekjedene Kiwi og Meny, for 118 milliarder kroner i fjor.
– Vi er fornøyde med kundevekst i alle våre kjeder. God kundevekst driver topplinjen vår opp med nesten seks milliarder kroner, og vi har vært mer effektive og tøffere med prisene i markedet, sier Hollevik.
Resultatet før skatt endte på 4,88 milliarder kroner i fjor, mot 4,34 året før. Resultatmarginen er på 3,3 prosent, 0,2 prosentpoeng mer enn i fjor.
– Vi har gjort det vi kan for å bremse prisveksten og har forståelse for at mange synes maten har blitt dyr. Vårt viktigste bidrag er å holde kostnadene nede og sørge for lavest mulig innkjøpspris. Vi har også investert 5,2 milliarder kroner i mer effektive løsninger, sier konsernsjefen.
– Konkurransen i matmarkedet er sterk, med bransjeglidning, økt grensehandel og vedvarende økninger i kostnader, skriver selskapet i en pressemelding.
I løpet av 2024 steg matprisene i Norge med 5,2 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Olivenolje, kokesjokolade og fryst laks og ørret var matvarene som økte mest i pris.
– I 2024 har vi sett til dels kraftige prisøkninger innen råvarer som påvirker flere ulike varegrupper den norske forbrukeren ønsker. Kakao, kaffe og appelsiner er tre råvarer som har preget 2024 i særlig stor grad, sier leder for kategorianalyse Gina Hegland Eriksen i Norgesgruppen i årsrapporten.
– Vi påvirkes fortsatt av krigen i Ukraina, som har pågått siden 2022, sier Eriksen.
Norgesgruppen viser i årsrapporten til at det er mye som påvirker prisene på veien fra råvare til butikk.
– I 2024 ble varene vi kjøpte påvirket av alt fra økte råvare- og importpriser på innhold og emballasje, til økte kostnader knyttet til lønn i produksjon, transport og butikk samt politiske beslutninger, heter det i årsrapporten.
Norgesgruppen oppsummerer 2024 som et år preget av fortsatt høy prisvekst i samfunnet og redusert kjøpekraft.
Hun peker også på at krig og konflikt har hatt en effekt.