Menu
Stad skipstunnel blir verdens første i sitt slag. De enorme proporsjonene er den største utfordringen med konstruksjonen. Foto: Kystverket / Snøhetta / Plomp / Handout / NTB

Verdens første skipstunnel er i rute

Seks entreprenører fra inn- og utland vil bygge Stad skipstunnel. En tunnel sju ganger høyere enn en biltunnel skal gi trygg sjøtransport forbi værutsatte Stad.

Av NTB | 03.02.2025 09:32:04

Ulykker og naturkatastrofer: Blant entreprenørene er det to norske, en fransk, en spansk/norsk og to kinesiske tilbydere, skriver Kystverket i en pressemelding.

Prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket, Harald Inge Johnsen, sier det ligger an til god konkurranse mellom tilbyderne. Neste steg i prosessen er å i løpet av mars sjekke om de seks oppfyller kvalifikasjonskravene. Den største utfordringen med tunnelen er de enorme åpningene i hver ende.

– De blir like store som tunnelrommet innenfor, altså 50 meter høy og rundt 40 meter bred. Det er omtrent sju ganger høyere enn en veitunnel, sier Johnsen.

De best kvalifiserte tilbyderne er med videre i konkurransen. De skal få komme med endelig tilbud. Om alt fortsetter å følge tidsplanen, blir det kontraktsignering høsten 2025 og byggestart tidlig i 2026. Byggetiden har Kystverket anslått til rundt fem år.

Stad skipstunnel er omtalt som spektakulært og uten sidestykke i verden i dag. I stedet for å seile rundt Stadhalvøya, vil sjøtransport kunne unngå deler av den mest værutsatte og farligste strekningen langs norskekysten.

Tunnelen skal bygges der halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Den blir 1,7 kilometer lang, opptil 50 meter høy og 36 meter bred. Fartøy på størrelse med Kystruten/Hurtigruten vil kunne passere.

(©NTB)

Flere nyheter: