Vegvesen-ansatt tiltalt for å ha gitt uriktige opplysninger i Hagen-saken
27. mai møter en tidligere ansatt i Statens vegvesen i retten, tiltalt for å ha gitt uriktig opplysninger til retten og politiet, blant annet i Hagen-saken.
Økonomi og næringsliv: Mannen skal da han var ansatt i Statens vegvesen, ifølge tiltalen, ha bistått politiet i etterforskningen av en rekke alvorlige saker, både trafikkulykker, drap og frihetsberøvelse, men skal ha gitt flere uriktige rapporter, melder NRK, som først omtalte saken.
Straffesaken mot mannen starter 27. mai i Oslo tingrett. Tiltalen dreier seg om brudd på straffelovens paragraf 221, for skriftlig eller muntlig å ha gitt uriktig opplysning til retten og offentlig myndighet.
Ifølge tiltalen skal han ha forfalsket rapportene i tolv ulykkessaker, en drapssak og altså saken om Anne-Elisabeth Hagen, som forsvant i 2018. Siden april 2020 har ektemannen vært siktet for drap.
Det er noe lignende tiltalte skal ha gjort da han fikk i oppdrag å hente ut data fra tre biler under etterforskningen av drapet på Janne Jemtland i Brumunddal i desember 2017. I stedet for å fortelle at han ikke hadde klart å hente ut de nødvendige dataene med verktøyene han hadde til disposisjon, leverte han ifølge tiltalen sju rapporter med detaljer om hvor langt bilene hadde kjørt.
– Han erkjenner ikke straffskyld, men mer kan jeg ikke si nå. Vi er i forberedelsesfasen før hovedforhandlingen, som starter mandag, sier mannens forsvarer, advokat Kim Ellertsen i Advokatfirmaet Elden, til NTB.
I flere av sakene som tiltalen dreier seg om, vitnet mannen som sakkyndig i retten.
Det er satt av 18 dager til straffesaken mot mannen.
I Hagen-saken hadde tiltalte fått i oppdrag å prøve å hente ut tekniske data fra en personbil for at politiet kunne kartlegge hvor langt den hadde kjørt den dagen Hagen forsvant. Han klarte ikke å hente ut slike data, men ifølge tiltalen forfalsket han da en rapport om at han hadde funnet ut at bilen hadde kjørt 89 kilometer den dagen.
I den lange rekken med ulykkessaker leverte tiltalte grunnlagsmateriale til rapportene som Vegvesenet utarbeidet for politiet. Det dreide seg om hastighet i sekundene før ulykkene. Heller ikke i disse sakene skal han ha klart å hente ut dataene, men leverte likevel informasjon om hastighetene.
(©NTB)