Menu
Tesla-gründer Elon Musk i forbindelse med lansering av Model Y i forrige uke. Etter at Musk begynte sine operasjoner som rådgiver for president Donald Trump, synker folks oppfatning av Tesla. Bilen er ifølge Kantar Media blitt et mindre attraktivt kjøp. Foto: Jae C. Hong / AP / NTB

Undersøkelse: Nordmenns interesse for Tesla stuper

Stadig færre tenker seg Tesla når de skal ha ny bil. Andelen er falt fra 27 prosent til 18 prosent på et halvt år. For to av tre er Tesla nå helt utelukket.

Av NTB | 20.03.2025 13:21:58

Politikk: Det skriver Kampanje som har fått tilgang til tall fra Kantar Medias «Forbruker & Media»-undersøkelse.

Kun 17,5 prosent vurderer eller vil velge Tesla når de skal kjøpe ny bil, ned fra 26,9 prosent i tredje kvartal i fjor. Samtidig er andelen som ikke vil velge Tesla økt fra 50 til 64 prosent. Det er også fall i markedsandel for Tesla fra 19 prosent i 2024 til snaue ni prosent så langt i år, men det kan være fordi flere venter på den siste modellen.

«Forbruker & Media» er landets aller største løpende markedsundersøkelse. Der måles kjennskap og preferanse til Norges og verdens mest kjente selskaper.

Norske bilkunder la sin elsk på Tesla, knyttet til investor og direktør Elon Musk. Ifølge Kampanje er det over 117.000 Tesla-biler på norske veier.

Etter at Tesla-grunnleggeren nå er knyttet til den nye politiske orden i Washington, synes preferansene for bilene å endres. Musk er president Donald Trumps spesialrådgiver med ansvar for å «å rydde i føderalt sløseri og korrupsjon» i Departementet for effektivitet (Doge).

– Dette samsvarer med perioden hvor Elon Musk virkelig begynte sine operasjoner som leder av Doge, sier Sandvik.

Kampanje har ikke fått kontakt med pressekontoret til Tesla i Norge eller internasjonalt.

– Jeg prøver å skille toppsjefen og bilmerket så godt det lar seg gjøre, og jeg elsker fortsatt Tesla-bilen min, sier president og styreleder Vigdis Asbjørnsen i Tesla Owners Club i Norge. Klubben har 6.000 medlemmer.

– Det er noen som melder seg ut og vil selge Teslaen sin, og begrunner det med Elon, sier hun.

– Folks oppfatning av Tesla synker, og merket er mindre attraktivt. Det er også interessant å se at det er veldig stabilt gjennom alle fire kvartaler i 2024 før vi altså ser at det kommer en backlash i 2025, sier markedsdirektør i Kantar Media, Ingvar Sandvik.

Sandvik sier det fremgår ganske tydelige endringer fra uke 5, uka etter at Trump ble tatt i ed som president i USA.

(©NTB)

Flere nyheter: