Menu
En bonde viser fram hvetekorn på en gård i Zjurivka i Kyiv-regionen i Ukraina. Mange håper at dette kornet snart kan nå fram til verdens sultende. Foto: Jefrem Lukatskyj / AP / NTB

Ukraina øyner ny rute for kornfrakt i Svartehavet

Ukraina håper å ha funnet en ny rute for å frakte korn ut til verdensmarkedet. Men det er usikkert om noen er villige til å bruke den.

Av NTB | 21.08.2023 16:54:56

Ulykker og naturkatastrofer: Etter at Russland brøt ut av kornavtalen og truet med å behandle alle skip på vei til eller fra Ukraina som fiendtlige, er det blitt jobbet på spreng med å finne alternative ruter for kornet.

En av dem kan være i en tynn og sårbar humanitær korridor helt inntil kysten av Romania og Bulgaria. Ukraina klarte forrige uke å hjelpe et Hongkong-flagget konteinerskip ut den veien, uten at det ble avfyrt skudd mot skipet.

Skipet – Joseph Schulte – hadde sittet fast i havna i Odesa siden invasjonen startet.

Nå håper ukrainske landbruksorganisasjoner at dette kan bli en ny rute for kornet.

– Dette viser at vi er klare til å bruke alternative ruter, sier Denys Martsjuk, nestleder i Jordbruksrådet, Ukrainas største jordbruksgruppe.

– Kanskje kan denne alternative ruta bli en korridor for skip som frakter korn og oljefrø i framtiden, sier Martsjuk.

Ukraina har stilt 547 millioner dollar til rådighet for forsikring av kornskip, men kornhandlerforeningen UGA sier at de likevel tviler på at mange skipseiere vil ta sjansen.

– Det er særlig fordi det tar minst to til tre dager å laste et skip i havnene i Odesa. Hvis infrastrukturen blir rammet av et angrep i denne perioden, er det fare for skade på skip og last, sier UGA-leder Mykola Gorbatsjov.

Ukraina er en av verdens største korneksportører og siden Russlands angrepskrig startet har verdens kornforsyning blitt kraftig rammet. Det går særlig ut over fattige land.

Verdenssamfunnet er derfor tungt inne i arbeidet med å få i gang korneksporten igjen. Kornavtalen – som ble fremforhandlet av FN og Tyrkia – sørget for at en viss eksport kunne komme i gang. Avtalen ble forlenget flere ganger, men i sommer brøt Russland ut av den.

Russiske krigsskip i Svartehavet har samtidig truet med å angripe skip som forsøker å frakte kornet ut.

Prisen på hvete har steg med over 10 prosent siden avtalen kollapset.

Det er nå elva Donau som utgjør den viktigste eksportruten for ukrainsk korn. Denne ruten er mye dyrere og vanskeligere, noe som gjør at eksporten er langt lavere enn det som produseres.

Avtalen kan være på plass allerede neste måned. Ifølge Oleksandr Gryban, spesialutsending for Ukrainas finansminister, kan den føre til at så mange som 5 til 30 skip kan seile ut gjennom det som omtales som de farlige områdene i ukrainsk farvann.

– Det avhenger av hvordan strukturen på avtalen blir og hvordan myndighetene og de private forsikringsselskapene deler på risikoen, sier Gryban.

Marcus Baker i den globale forsikringsgiganten Marsh sier at et partnerskap mellom det private og det offentlige vil gjøre skipseiere tryggere på å seile med korn ut av Ukraina.

Ifølge Gryban skal Ukraina blant annet bruke av fondet for gjenoppbygging av veier til å stille med en kreditt som kan brukes hvis kornskip blir skadd. Fondet er finansiert av en økt drivstoffavgift.

Han sier det er behov for at flere skip – sju til åtte – kommer seg trygt gjennom korridoren før den kan tas i bruk til korneksport.

Han ber om at det i stedet kommer på plass en militær beskyttelse der Nato-skip står for sikkerheten.

Moskva anklaget da FN og Ukraina for løftebrudd og krevde også lettelser i sanksjonene. Etter at avtalen løp ut har Russland trappet opp angrepene mot ukrainske havner og kornlagre.

Ifølge Financial Times er Kyiv i ferd med å sluttføre en avtale med globale forsikringsselskaper om forsikring av skip som reiser til og fra landets svartehavshavner.

Financial Times skriver at ukrainske myndigheter mener deres raketter kan beskytte skip i en korridor innen 100 nautiske mil utenfor deres kyst.