Taylor Swifts «reklamefilm» for det nye albumet inn på kinotoppen i USA: – Genistrek
Taylor Swifts halvannen time lange «reklamefilm» for albumet «The Life of a Show Girl» gikk rett inn på kinotoppen i USA med 33 millioner innspilte dollar.
Kuriosa og kjendiser: Kun to uker i forkant ble det offentliggjort at Swifts mye omtalte album ville få følge av en 89 minutter lang kinofilm med musikkvideoer, bak scenen-filmer og låttekster.
På tre dager – 3. til 5. oktober – som filmen «The Official Release Party of a Show Girl» var å se på 3702 amerikanske kinoer, spilte den inn 33 millioner dollar.
Det skjedde uten vanlig kinoreklame, men «bare» ved hjelp av nettsider, eposter «og Swift-maskineriet i sosiale medier med over en halv milliard følgere», ifølge Deadline.
– At Taylor Swift klarer å utnytte kraften i kinoformatet til å bygge merkevaren sin, skape begeistring blant fansen og en felles opplevelse utenom turneene og liveopptredene sine, er virkelig en genistrek, sier Paul Dergarabedian, senior medieanalytiker hos Comscore, til AP.
I 1984 toppet Prince kinostatistikken med «Purple Rain», mens soundtracket bare gikk inn på tredjeplass på listen. I 1992 var Whitney Houston på tredjeplass på kinoene i «The Bodyguard», og andreplass med albumet.
«The Life of a Showgirl» solgte 2,7 millioner eksemplarer fysisk og digitalt på slippdagen fredag, noe som er det nest høyeste i albumlistens historie. Bare Adele solgte flere av «25» i 2015, skriver Billboard.
Taylor Swift-fans, kalt swifties, gikk mann av huse i USA. Da filmen ble vist på kino i andre land, også i Norge, ble det ikke like stort besøk: Totalt spilte den inn 13 millioner dollar internasjonalt, ifølge Box Office Mojo-nettstedet.
Samtidig som Swift erobret kinotoppen med filmen om «The Life of a Showgirl», ligger selve platen an til å erobre albumtoppen i USA. Lykkes denne dobbeltseieren, vil Taylor Swift gjøre noe ingen annen artist tidligere har klart:
(©NTB)