reklame for Haugesund Hudpleieklinikk
Menu
Spotify ruller ut lydbøker også i Skandinavia – minus Norge. Foto: Richard Drew /AP/ NTB

Spotify begynner med lydbøker – konkurrentene skjelver

Fra og med tirsdag dukket det opp lydbøker på Spotify – en nyhet som ryster Litteratur-Sverige.

Av NTB | 18.11.2025 13:19:46

Kultur og underholdning: – En virkelig fantastisk dag for oss i Spotify, sier den påtroppende Spotify-direktøren Alex Norström til TT.

Samme dag som nyheten ble kjent, sank aksjene til lydbokforlaget Storytel bratt på børsen i Stockholm med nær 7 prosent. Også i Danmark og Finland lanserte Spotify lydbøker tirsdag.

– Det er klart at for Bookbeat er dette ikke positivt, sier Bonnier Book-direktør Håkan Rudels. Samtidig er flere spurte forlag positive til hvordan Spotifys storsatsing på lydbøker vil slå ut for forfatterne deres. Rudels sier det er «to tanker på én gang».

– Det er litt tøft for strømmevirksomheten vår, men veldig positivt for våre forlag og forfattere. Og historisk sett har det alltid vært det vi prioriterer.

– Det tok en stund, men nå er vi klare, sier Alex Nordström, som sammen med Gustav Söderström blir nye administrerende direktører for Spotify ved årsskiftet.

Spotify la i 2023 ut lydbøker i strømmetjenesten i USA, Australia og Storbritannia, og lanserer nå også i de nordiske landene – bortsett fra Norge.

Norske abonnenter får beskjed om at «lyttetid for lydbøker med Premium er for øyeblikket ikke tilgjengelig i din region», og at Spotify «undersøker hvordan vi kan tilby dette til flere lyttere».

Tolv timers lytting er inkludert i Spotifys nåværende premiumabonnement, deretter må mer lyttetid kjøpes. Selskapets fordel er en eksisterende kundebase som allerede abonnerer for å lytte til musikk og podkaster.

Det får mange eksperter til å tro at konkurrenter som Storytel, Bookbeat og Nextory kan få det vanskelig.

Han opplyser at lydbøkene vil få like stor plass som musikken og podkastene i tjenesten, og at Spotify vil bruke lytternes brukerdata fra disse områdene til å gi bokanbefalinger.

Kommersiell sjef i Storytel Group, Claus Wamsler-Nielsen, sier til TT at han håper Spotify vil få lydbokmarkedet til å øke – slik det skjedde i Nederland, der Spotifys lydbøker ble lansert for ett år siden.

– Storytel har faktisk hatt et av de beste årene i Nederland etter det, opplyser han.

For etter å ha blitt musikkverdenens største strømmetjeneste og en stor aktør på podkastmarkedet, skal Spotify nå ta opp kampen med Storytel, Bookbeat og andre lydbokaktører i Sverige.

Spotify byr fra oppstarten på 300.000 bøker i biblioteket sitt, derav 60.000 på nordiske språk. Hvor mange som er på svensk, vil de ikke opplyse, men store svenske forlag som Norstedts og Bonniers har inngått avtaler med Spotify og vil være med.

– Det handler ikke om å konkurrere, men om å legge til. I USA og Storbritannia har vi kunnet nå yngre lyttere som kanskje aldri har hørt lydbøker eller har sluttet å lese, sier Duncan Bruce, som er sjef for lisensiering og partnerskap i Spotify.

(©NTB)

Flere nyheter: