LIVESENTER
Menu
SAS-sjef Anko van der Werff (t.h.) og konsernsjef i Norwegian Geir Karlsen møtte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) onsdag for å diskutere det de mener er et stadig høyere avgiftsnivå i Norge. Foto: Javad Parsa / NTB

SAS- og Norwegian-toppene protesterte samlet mot høye skatter og avgifter

Toppsjefene i SAS og Norwegian møtte samferdselsministeren onsdag ettermiddag. De er bekymret over de høye skatte- og avgiftsnivåene for luftfarten.

Av NTB | 15.10.2025 16:13:08

Økonomi og næringsliv: De er konkurrenter til vanlig, men mandag satte Norwegian-sjef Geir Karlsen seg på samme side av bordet som SAS-sjef Anko van der Werff.

De møtte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) for å slå alarm om det de mener er for høye skatter og avgifter.

– I dag er vi egentlig her for å ytre en liten bekymring for at avgiftene i Norge skal gå vesentlig opp, åpnet Karlsen med da han møtte pressen i forkant av møtet.

– Bekymringen vår nå er at dette skal brukes som en vekstlink inn i høye Avinor. Vi vet alle hva Avinor har bedt om: 50 prosent økning over to år. Det tror vi vil gå ut over flytilbudet i Norge og til syvende og sist passasjerene som vil lide under det.

Departementet har tidligere varslet at Avinor må øke avgiftene for å stable på plass økonomien, som fikk seg en knekk under koronapandemien.

I neste års statsbudsjett legger blant annet regjeringen opp til å ikke ta utbytte fra Avinor for å styrke selskapets egenkapital. Avinor skaffer ellers inntektene sine fra avgifter, utleie og taxfree-salg.

– Vi noterte oss i november 2023 da regjeringen sa at vi måtte bidra til med noe to luftfartens framtid, og et var vi helt enige i. Men vi mener at en 50 prosent økning er ikke noe. Det er ubalansert og urimelig. Vi er bekymret over disse økningene, sa van der Graff.

Han sier bransjen aldri har vært spesielt lønnsom, men er viktig for forbindelsen på tvers av landet, og han omtalte de to selskapene som en del av den kritiske infrastrukturen.

SAS-sjefen ba spesielt om bedre tid til å tilpasse seg økte Avinor-avgifter, men av konkrete tiltak var hovedønsket å få bedre dialog med departementet om skatte- og avgiftsnivået.

Han sier det er bedre for Norwegian å være i andre markeder enn i Norge, og bruker som eksempel at selskapet har 16 fly i Spania i dag. Kostnadsnivået i Norge er for høyt over lang tid, synes han.

– Det gjør at vi må flytte arbeidsplasser ut av Norge, som jeg synes er kjempesynd, men det har allerede startet. Det vi er her for er å sørge at det ikke fortsetter, men at vi kan skape et bærekraftig flytilbud i Norge som er levedyktig, sa Karlsen.

Utflyttingen har allerede pågått i to år, ifølge Norwegian-sjefen.

Han sier regningen for de økte avgiftene til slutt havner hos passasjerene.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier til NTB at det var viktig for dem å understreke hvor viktig luftfarten er for samfunnet. Han trakk også fram hvilke støtteordninger flyselskapene har fått tidligere, blant annet under pandemien.

Han tror det var det helhetlige bildet og forventningene departementet har til Avinor som oppmuntret flytoppene.

– Avinor øker lufthavnavgiftene, men for i år kompenserte vi økningen i lufthavnavgiftene ved å ta ned flypassasjeravgiften med 600 millioner kroner. Samtidig, med den økningen i avgifter som Avinor nå ser for seg at vi må ha, så har vi samtidig fjernet CO2-avgiften i norsk luftfart i statsbudsjettet. Så det er over 1 milliard kroner som går ned i avgifter samtidig som Avinor øker inntektene sine, sa Nygård.

Han sier at Avinor fortsatt må kutte kostnader og tjene penger på andre måter, blant annet ved å ha annen næring og varesalg på flyplassene. Nygård sier til NTB at han ikke ga flyselskapene noen lovnader om tiltak eller satser framover.

De to konsernsjefene og NHO luftfart tok til orde for å nedskrive verdien av selskapets eiendeler.

De to konsernsjefene og NHO luftfart tok til orde for å slette deler av Avinor sin gjeld. Det avviser Nygård. Han sier at regjeringen sørger for å skaffe inntekter for å unngå nedskriving, for regjeringen er det ikke aktuelt å sette selskapet i en posisjon hvor nedskriving blir nødvendig.

– Vi står ved Avinors økonomi slik den er og den verdien som selskapet har. Vi hadde en stor prosess i forfjor og fjor om Avinors utfordringer, og da valgte vi ikke det sporet.

De to konsernsjefene og NHO luftfart tok til orde for å slette deler av Avinor sin gjeld. Det avviser Nygård. Han sier at regjeringen sørger for å skaffe inntekter for å unngå nedskriving, for regjeringen er det ikke aktuelt å sette selskapet i en posisjon hvor nedskriving blir nødvendig.

Han viste til at Avinor har varslet økninger i sine avgifter for kommersiell luftfart. Likevel kalte både han og SAS-sjef van der Werff det en «veldig gledelig nyhet» at regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett for neste år legger opp til å kutte CO2-avgiften for luftfarten, noe som skal spare dem for 450 millioner.

Administrerende direktør Anko van der Werff i SAS har kommet til Oslo i ens ærend, og sier at budskapet forhåpentligvis får økt kraft når to konkurrenter til daglig samler seg om et budskap.

– Verken Norwegian eller SAS vokser i Norge nå. Vi vokser mer på utsiden av Norge. Det er en bekymring, for vi vil jo gjerne vokse i Norge også, sa Karlsen, og la til at Norwegian i dag har flere fly utenfor Norge enn innenlands.

Etter møtet var de to toppsjefene fornøyde og mente at de hadde fått positive signaler fra departementet.

Nygård sier at de har som mål å få til vekst i luftfarten, og at de arbeidsplassene som Norwegian har flyttet ut, er viktige.

(©NTB)

Flere nyheter: