Samferdselsministeren sier endelig nei til full åpning av kollektivfeltet på E18 inn mot Oslo
Det er ikke aktuelt at E18 i Asker og Bærum inn mot Oslo skal tilbake til slik det var allerede nå. Det er beskjeden fra samferdselsministeren.
Økonomi og næringsliv: Det pågående byggearbeidet med Ring 1 i Oslo har ført til omfattende køproblemer på den viktigste veien fra Asker og inn mot Oslo, skriver Budstikka.
I 2024 ble kollektivfeltet helt stengt for elbiler mens byggearbeidet pågår. I ettertid har de lokale ordførerne lyktes i å få åpnet feltet i helgene, men det er ikke aktuelt i ukedagene når køproblemene er størst.
MERK: Samferdselsdepartementet vil presisere at de begrensningene som er gjort i veisystemet er midlertidige tiltak i forbindelse med utbyggingen av Ring 1, det er altså ikke noe materielt nytt i brevet som er sendt Asker kommune utover at man nå legger opp til samkjøringsfelt mellom Holmen-Sandvika og Tungtrafikkfelt mellom Asker-Holmen.
Asker og Bærum må bidra til å bedre køsituasjonen selv, mener Nygård, og peker på at både han og Statens vegvesen har foreslått flere tiltak for å avlastet strekningen uten å gjenåpne helt for elbiler.
Begrensningene på veinettet som kom i mai er midlertidige tiltak som følge av stengningen og ombyggingen av ring 1 – som skal være ferdige i 2027 – og Nygård er ikke innstilt å på å gjøre flere endringer enn det som allerede er forslått.
Transportpolitisk talsperson Mona Fagerås i SV peker også på dette i en kommentar til NTB.
– Når samferdselsministeren nå sier nei til full gjenåpning, må han jobbe med alternativer så vi likevel får gjort noe med køen. Vi har lenge bedt om samkjøring så det blir enklere for folk å kjøre minst to i bilen om gangen. Dette er noe alle er for, som vi også kan stimulere mer til, sier hun.
– Jeg skal vokte meg litt for hva jeg sier nå, for kommunen og jeg ønsker en konstruktiv dialog videre. Men jeg er litt provosert over svaret her, sier hun til Budstikka.
– Nygård skriver at han har stor forståelse for ulempene for folk i Asker. Men det hjelper ikke noe som helst. Jeg stiller igjen spørsmålet om statsråden og Vegvesenet har den kunnskapen som trengs her. Har de bakkekontakt?
– Å lage tungbilfelt fram til Holmen og deretter samkjøringsfelt for elbil etter Holmen vil skape enorme trafikale utfordringer. Det er 100.000 som pendler inn og ut av Oslo daglig, i tillegg kommer all varetransporten, sier han.
– Jeg blir provosert over at samferdselsministeren ikke tar innover seg ansvaret han har for den ekstreme trafikkøkningen på lokalveinettet. Det har svekket trafikksikkerheten i sårbare boområder og skoleveier i Asker og Bærum, sier Sve.
Han mener løsningen er å gjøre om kollektivfelt til sambruksfelt, som Frp nylig har fremmet forslag om på Stortinget.
– At samferdselsministeren istedenfor velger å gi fossile lastebiler et eget tungbilfelt på strekningen Asker-Holmen, henger ikke på greip, mener hun.
– Elbilforbudet i kollektivfeltene ble innført 6. mai 2024. Tiltaket har i hovedsak virket etter hensikten med bedre fremkommelighet og hastighet for busstrafikken, og mindre biltrafikk til Oslo sentrum i rushtimene, skriver samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i et brev til Asker-ordfører Lene Conradi (H).
De foreslåtte endringene innebærer å innføre et eget tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt å åpne for et eget samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer fra Holmen til Sandvika. Dette understreker også Nygård i brevet til Conradi.
Asker-ordfører Conradi er ikke imponert over svaret til Nygård.
Høyres Trond Helleland – som sitter i transportkomiteen på Stortinget – er ikke imponert over forslagene til regjeringen. Han mener de vil gjøre situasjonen enda verre og frykter monsterkøer.
Frank Sve, Frps samferdselspolitiske talsperson, reagerer også sterkt.
– Det er bra at kollektivfeltet fra Holmen til Sandvika åpnes for elbiler med passasjerer, men ministeren burde lyttet til Elbilforeningen og kommunene, og også åpnet opp for samkjørende elbilister på strekningen fra Asker, sier Unni Berge, kommunikasjonssjef i Elbilforeningen.