Så mye kostet det «Anora» å vinne fem Oscar-priser
«Anora» vant fem Oscar-priser – inklusive for beste film. Nå røper en av sjefene hva PR-kampanjen i forkant kostet.
Kuriosa og kjendiser: Filmen, som handler om en stripper som spontant gifter seg med sønnen til en russisk oligark på helgetur til Las Vegas, er distribuert av selskapet Neon i USA.
Neon-direktør Tom Quinn røpet summen de brukte for å promotere «Anora» da han gjestet podkasten «The Town», ifølge Variety:
18 millioner dollar, eller drøyt 195 millioner kroner – noe som er tre ganger så mye som Sean Bakers indiefilm på lavbudsjett kostet å lage.
Pengene ble brukt på kampanjer på trykk, på nett og på TV, så vel som å sende fysiske DVD-er til medlemmer av Oscar-akademiet, som stemmer fram Oscar-vinnerne. Man hadde også pop-up-salg av effekter fra filmen.
Filmen har «bare» spilt inn drøyt 46 millioner dollar, ifølge. Bare to andre titler som har vunnet Oscar for Beste film har spilt inn mindre siden 1990: «Nomadland» (39 millioner) og «CODA» (2 millioner)
Da Variety spurte Quinn om de lave publikumstallene på kino, viste Neon-sjefen til hvordan «Anora» nå topper på en rekke strømmeplattformer, både Amazon og Apple.
– Det er massivt, sier Quinn til bransjenettstedet.
(©NTB)