Riksrevisjonen: En av fem grunnskolelærere sier at de mangler nødvendige læremidler
En undersøkelse fra Riksrevisjonen viser at 20 prosent av lærere i grunnskolen sier de mangler nødvendige læremidler i fagene sine.
Utdanning: Samtidig sier nesten halvparten av skolelederne i grunnskolen at de ikke har økonomisk handlingsrom til å oppdatere læremidlene i tråd med nye læreplaner, heter det fra Riksrevisjonen onsdag.
– Dette er ikke tilfredsstillende, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.
Ikke tilfredsstillende er den «mildeste» av Riksrevisjonens tre vurderinger. De to andre er kritikkverdig og sterkt kritikkverdig.
Også 25 prosent av lærerne på yrkesfag melder om at de mangler nødvendige læremidler, ifølge Riksrevisjonen.
– Dette kan svekke kvaliteten på opplæringstilbudet til elevene, sier Schjøtt-Pedersen.
Undersøkelsen fra Riksrevisjonen viser også at mange elever med lærevansker og andre utfordringer ikke får de læremidlene de trenger.
Riksrevisjonen anbefaler at Kunnskapsdepartementet følger opp mangelen på læremidler og de store forskjellene i hva elever og lærere har tilgang på.
Imidlertid understreker Riksrevisjonen at det er nasjonale virkemidler på vei. Utdanningsdirektoratet har et forskningsprosjekt for digitalisering og digital kompetanse i barnehagene og skolen, og har i tillegg blitt bedt av direktoratet om å utrede støttetjenester for skoleeiere. I mai ble det også lansert en første versjon av en nasjonal læremiddelkatalog.
– Det er positivt at myndighetene tar grep. Behovet for nasjonale tiltak er stort. På sikt kan dette gi skoleeiere tiltrengt avlastning og støtte, sier Schjøtt-Pedersen.
(©NTB)