Menu
Iskrem er blant matvarene som rammes av regjeringens nye forbud mot markedsføring rettet mot barn og unge. Frp-leder Sylvi Listhaug kjemper isens sak og frykter forbudet vil få uheldige ringvirkninger. Foto: Lise Åserud / NTB

Reklameforbud kan koste Norway Cup millioner: – Gedigent overformynderi

Fra høsten av skjerpes reglene for hvilke matvarer man kan markedsføre mot barn og unge. Sylvi Listhaug (Frp) kritiserer det hun kaller et tulleforbud.

Av NTB | 30.07.2025 05:54:30

Økonomi og næringsliv: Forbudet, som er ment sunnhetsfremmende for barn og unge, kan vise seg å ekskludere flere barn fra idrettsarrangementer, mener Norway Cup.

Turneringsledelsen frykter at de i verste fall vil kunne gå glipp av flere millioner kroner i sponsorinntekter. Da kan prisen for å delta skyte i været, noe som betyr at ikke alle får råd til å spille fotball i turneringen, som hvert år samler tusenvis av ungdom i hovedstaden.

– Jeg kan ikke forstå det, jeg kan ikke forstå hva som er problemet med at Hennig-Olsen er til stede her og selger is. Det må jo være flott. Disse ungdommene vil jo sikkert ha seg en is i løpet av Norway Cup, og det er vel fint at de kan få det her, sier Listhaug til NTB.

For selv i 10-tiden på en overskyet Norway Cup-dag strømmer folk både inn og ut av Hennig-Olsen-teltet. Listhaug velger seg en softis med sjokoladestrøssel på. Hun sier seg blankt uenig med helseminister Jan Christian Vestre (Ap), som mener den nye forskriften som forbyr markedsføring av usunn mat og drikke overfor barn, gjør Norge til et foregangsland.

– Det er et gedigent overformynderi. Politikerne skal sitte og definere hva ungene våre skal spise og ikke spise. Jeg mener det er foreldrene sitt ansvar å ta stilling til det, sier Frp-lederen.

Neste år betyr det at flere aktører kan måtte vinke farvel til sitt utstillingsvindu på Ekebergsletta og på andre arrangementer hvor barn og unge deltar. Det bekymrer turneringsledelsen.

– Vi hadde en slags worst case-scenario her tidligere i vår. Jeg husker ikke alle tall i hodet, men hvis vi mister alle inntekter på noe som potensielt kan være usunne produkter, kan det være fire-fem millioner kroner. Så for oss er det mye penger, sier Norway Cup-sjef Tone Lien.

Advarselen hennes er at den nye forskriften til syvende og sist kan føre til ekskludering av barn og unge.

– For oss er sponsorinntekter en viktig del av våre inntekter. Uten dem blir det mye dyrere å delta, og da vil vi ekskludere barn og unge som vi ellers ville gjerne hatt der. Så det er kjempeviktig for oss, sier Lien.

Markedsdirektør Marianne Høy Erikstad mener forskriften om forbud om markedsføring rettet mot barn «fremstår uklar og gir rom for tolkning.»

– Dette betyr i praksis at våre sponsormuligheter blir sterkt begrenset, til tross for tidligere uttalelser fra Helse- og omsorgsdepartementet, blant annet fra statssekretær Usman Mushtaq til VG i april, om at det fortsatt skulle være fullt lov for Hennig-Olsen å sponse idrett og frivillighet. Når forskriften og veilederen nå sier noe annet, skaper det en reell motsetning mellom politiske signaler og faktisk regelverk, forteller hun til NTB.

Listhaug reagerer på reglene, som hun mener «diskriminerer eget næringsliv». Forbudet mot markedsføring av usunn mat og drikke gir ifølge henne utenlandske aktører et fortrinn, i form av at de ikke trenger å forholde seg til regelverket når de markedsfører seg i sosiale medier – og kan kjøre globale kampanjer rett mot norske barn.

– Det blir jo veldig konkurransevridende. Men det ser ut til at det er en rød tråd i politikken til regjeringen om at man ønsker å gjøre det vanskeligst mulig for norske bedrifter, sier Listhaug.

– Hensikten med forskriften er å beskytte barn mot reklame for usunn mat og drikke for å fremme god helse og forebygge sykdom. Når forskriften trer i kraft 25. oktober i år, vil det kunne bli ulovlig å dele ut smaksprøver og vareprøver til barn når det er gjort som markedsføringsaktivitet, svarer Linda Granlund.

Divisjonsdirektøren for folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet ønsker ikke å svare på hvorvidt Hennig Olsens telt neste år vil være ulovlig.

– Ut over det kan ikke Helsedirektoratet på forhånd vurdere lovligheten av enkeltaktiviteter for matvareprodusenter. Helsedirektoratet har laget et rundskriv som gir veiledning om hvordan regelverket skal forstås og praktiseres. Hvis det er behov for ytterligere tydeliggjøringer i rundskrivet, vil det være mulig å sende inn merknader fram til 1. oktober, uttaler Granlund til NTB.

Frp-leder Listhaug reagerer på at regjeringen selv ikke svarer på spørsmål om forskriften. Det er et tegn på at den kunne vært lagt i skuffen, mener hun.

I tillegg til is blir det fra den 25. oktober ikke lenger lov til å reklamere produkter som sjokolade, kjeks, popkorn, saltede nøtter, brus og energidrikker, har regjeringen bestemt i en ny forskrift.

Den sørlandske iskremgiganten Hennig-Olsen er blant dem som har bidratt økonomisk til Bækkelagets Sportsklub, som arrangerer Norway Cup. Bidraget gir dem rett til å selge is fra et kjempetelt på turneringens sponsorområde.

Når NTB ber Helsedepartementet om svar, henviser departementet til Helsedirektoratet. Det fordi det er de som skal forvalte forskriften og håndtere enkeltsaker, ifølge departementet.

(©NTB)

Flere nyheter: