Menu
Flere selskaper boikotter Freia-produkter på grunn av Ukraina-krigen. Foto: Javad Parsa / NTB

Økonomiprofessor setter spørsmålstegn ved Elkjøps Freia-boikott

NHH-professor Frode Steen setter spørsmålstegn ved at Elkjøp boikotter Freia, men selger andre produkter som er like svartelistet som sjokoladegiganten.

Av NTB | 12.06.2023 17:29:17

Økonomi og næringsliv: En rekke bedrifter har besluttet å boikotte merkevaren Freia etter at morselskapet Mondelez ble svartelistet av Ukraina for å opprettholde sin virksomhet i Russland.

Hurtigruten, Norwegian og SAS er blant selskapene som boikotter Freia. Lørdag ble det kjent at Elkjøp også boikotter sjokoladeprodusenten.

Men samme selskap selger fortsatt produkter fra svartlistede Xiaomi og forbruksvare-giganten Procter & Gamble. Økonomiprofessor Frode Steen sier til VG at det ser ut til at flere har vært litt for raske på avtrekkeren.

– Det kan tenkes at de ikke har tenkt gjennom konsekvensen av dette, nemlig at det virker merkelig at de velger en liten ting der de er superprinsipielle, men ikke reagerer på større ting. Hvis dette blir et stort fokus, kan en slik respons bli kostbar. Dette er litt som å åpne pandoras eske, sier Steen.

En rekke andre bedrifter diskuterer også hvordan de skal svare på svartelistingen av Mondelez. Bunnpris har sagt de ikke vil boikotte, mens Rema 1000, Norgesgruppen og Coop Norge har sagt at de er usikre på hva de skal gjøre.

Procter & Gamble har flere store merkevarer som Gillette og Oral-B. Steen tror en eventuell Freia-boikott kan bli problematisk for butikkjedene, som i likhet med Elkjøp selger flere av disse produktene.

– Det setter en del av dem som boikotter i en kattepine. For hva er det neste? Og dernest er spørsmålet, er dette en overreaksjon? Og hva skjer hvis matvarekjedene følger opp? Det er en enorm kostnad for Freia, og for kjedene, sier Steen.

VG har foreløpig ikke lyktes i å få en kommentar fra Elkjøp.

(©NTB)

Flere nyheter: