Offshore-helikoptre blir satt på bakken – kan påvirke aktivitet på sokkelen
Leveringsproblemer med deler til helikoptrene som brukes til å fly offshorearbeidere til norsk sokkel, har ført til at flere helikoptre tvinges på bakken.
Politikk: Gjennom høsten har helikopterselskapene i Norge slitt med å få tak i reservedeler til helikoptre av typen Sikorsky S-92. Nå er flere satt på bakken, og helikopterselskapet CHC advarer at flere titalls kan bli satt på bakken fra nyttår.
Stavanger Aftenblad, som omtalte saken først, skriver at leveringsproblemene blant annet skyldes pandemien, og at mangel på titan har gjort det vanskelig å produsere delene.
Modellen er den eneste typen som brukes til å fly offshore i Norge, og det er i underkant av 50 slike i omløp her i landet.
Offshore Norge har satt ned et utvalg til å se på utfordringene med mangel på helikopterdeler. De varsler at noe av aktiviteten på sokkelen kan bli nedprioritert framover.
– Det er satt ned et eget arbeidsutvalg som består av representanter fra de ulike operatørselskapene (oljeselskapene), som bruker helikoptre på norsk sokkel. De ser på utfordringen med mangel på helikopterdeler, sier Andreassen til NTB.
Organisasjonen ser på en rekke tiltak for å løse utfordringene, blant annet nedprioritering av ikke-kritisk aktivitet som innebærer at ulike typer arbeid som kan vente, blir utsatt. Det vil gi mer flytid tilgjengelig.
– Og så kan det være deling av helikoptermateriell og reservedeler, samt utforske andre muligheter, slik at vi er forberedt på begrensninger i tilgang på helikoptre, sier han.
Det vurderes også å innføre nye helikoptertyper, men Andreassen påpeker at innføring av nye helikoptertyper tar lengre tid og vil ikke kunne avhjelpe situasjonen på kort sikt.
– Vi får ikke tak i nye helikoptre, for alle vil ha tak i dem, og om man skulle finne noen, så har prisen på dem gjerne firedoblet seg, sier Villard.
Det hele har ført til at flere helikopteravganger er enten forsinket eller innstilt.
Men nå er det over, det kommer ikke inn flere reservedeler, og to helikoptre er allerede satt på bakken.
– En perfekt storm, kaller Villard det.
Vi har dette som topp prioritet, forsikrer Kolbjørn Andreassen, kommunikasjonsleder for operative forhold i Offshore Norge.
De vil også tilpasse hvor flygningene går og til hvilken tid, der hensikten er å få fraktet flest mulig passasjerer i løpet av færrest mulig antall flygninger.
Daglig leder Tore Villard i CHC sier til Aftenbladet at de kommer til å slite med problemet i lang tid.
Per i dag har selskapet 26 S-92-helikoptre i tjeneste. CHC kjøpte inn åtte såkalte «donorhelikoptre» for å holde flest mulig i luften, og disse har de brukt til å ta deler fra én maskin til å etterfylle en annen.
(©NTB)