Ny rapport om Estonia-katastrofen: Ingen grunn til å gjenoppta etterforskningen
Havarikommisjonene i Sverige, Finland og Estland konkluderer med at det ikke er noen grunn til å gjøre om på de tidligere rapportene om Estonia-forliset i 1994 – eller å etterforske saken på nytt.
Estonia var på vei fra Stockholm til Tallinn i Estland da den sank på mindre enn en time natt til 28. september 1994.
852 mennesker omkom, blant dem 501 svenske og seks norske. 137 andre ble reddet og kunne fortelle om det dramatiske forliset som skjedde så raskt.
Bakgrunnen for den nye granskningen var en dokumentar fra 2020 som viste et tidligere ukjent hull i siden på fartøyet.
De statlige havarikommisjonene i Sverige, Finland og Estland konkluderte i 1997 med at ferja sank fordi låsemekanismen på baugporten var underdimensjonert og sviktet som følge av store bølger.
Mannskapet oppdaget ikke at baugporten åpnet seg fordi sensorene viste at den var lukket, og fordi den ikke kunne ses fra brua.
Baugporten ble hevet kort tid etter forliset, men resten av vraket, som ligger på 80 meters dyp, ble fredet. Det innebærer forbud mot å dykke der.
Dette satte ny fart i spekulasjonene om at ferja sank som følge av kollisjon med en ubåt eller annet fartøy.
Press fra overlevende og pårørende fikk de statlige havarikommisjonene i Sverige, Finland og Estland til å gjenoppta granskingen, og tirsdag la det fram sin rapport. Den fastholder at mangler ved baugporten var årsak til ulykken.
– Ut fra det omfattende materialet som er gjennomgått, sammen med nye undersøkelser og intervjuene som er gjennomført, kan det fastslås at Estonia sank på grunn av at baugkonstruksjonen kollapset, og at de nye skadene på styrbord side oppsto gjennom kontakt med havbunnen. Det finnes derfor ikke grunn til å starte en ny fullskala sikkerhetsutredning av ulykken, skriver granskerne i en pressemelding.
I 2020 trosset den svenske journalisten Henrik Evertsson og et team dykkere forbudet og påviste to ukjente hull i skroget på vraket, det ene en 4 meter lang flenge under vannlinjen.








