Northvolt-konkursen i Sverige: – En mørk dag
Konkursen til svenske Northvolt betegnes som et hardt slag mot Europas forsøk på å bygge opp egen produksjon av batterier til elbiler.
Vær: Etter mange måneder med store økonomiske problemer måtte batteriprodusenten onsdag kaste kortene.
Konkursen er den største i Sverige i moderne tid, skriver nyhetsbyrået TT. Northvolt hadde i januar mange titalls milliarder kroner i gjeld.
– I likhet med mange andre selskaper i batterisektoren har Northvolt opplevd en rekke utfordringer de siste månedene, står det i en uttalelse fra selskapet.
Den svenske regjeringen håper virksomheten fortsetter mens konkursforhandlingene pågår – og at det er mulig å finne en ny langsiktig eier.
– Dette er en fungerende virksomhet som mange aktører er avhengig av, sa energi- og næringsminister Ebba Busch på en pressekonferanse onsdag ettermiddag.
Hendelsen kan få ringvirkninger langt utenfor Sverige. Northvolt-konkursen slukker Europas beste håp om å utvikle en rival til asiatiske batteriprodusenter, skriver nyhetsbyrået Reuters.
Amerikanske CNBC kaller konkursen et hardt slag mot Europas ambisjon om ta igjen Kina og utvikle en egen forsyningskjede for elbilbatterier.
Selskapet har spesialisert seg på litium-ion-batterier, som brukes i elbiler – et politisk satsingsområde for å kutte bruk av olje og utslipp av klimagasser.
Fagorganisasjonen Unionen kaller kollapsen «en mørk dag» for Skellefteå.
– Dette er tøffe nyheter for våre medlemmer, som jobbet hardt for å redde selskapet. For den grønne omstillingen og for svensk konkurranseevne vil det være ødeleggende om investeringene og den tilegnede kompetansen ikke blir utnyttet, sier Ulrika Lindstrand i organisasjonen Sveriges Ingeniører.
– Det vil være avgjørende ikke minst for kjøretøyindustrien at virksomheten blir værende i Sverige og Europa, sier Fredrik Olovsson fra Socialdemokraterna.
Statsminister Ulf Kristersson kommer ikke med konkrete løfter, men sier «staten skal gjøre sitt, på best mulig måte».
Han legger til at konkursbeskjeden ikke kom «som lyn fra klar himmel».
Datterselskapet Northvolt Ett Expansion gikk konkurs, og før dette prøvde selskapet i flere måneder forgjeves å sikre ny kapital og nye lån.
Likevel besluttet eierne i januar å fortsette driften. Northvolts største aksjonærer er den amerikanske finansgiganten Goldman Sachs og den tyske bilprodusenten Volkswagen – som selv har store utfordringer.
Northvolts datterselskaper i USA og Tyskland har ikke begjært seg konkurs i denne omgang.
– For meg personlig er det fortsatt avgjørende for Europa å ha en egen batteriindustri. Men det er et maraton å bygge en slik industri, sier Northvolt-styreleder Tom Johnstone.
Økende kapitalkostnader, geopolitisk ustabilitet, forstyrrelser i forsyningskjedene og endringer i etterspørselen står på selskapets liste over grunner til at det gikk som det gikk.
Nesten 5000 arbeidsplasser kan forsvinne som følge av konkursen. De aller fleste av de ansatte jobber ved Northvolts fabrikk i Skellefteå i Nord-Sverige.
Opposisjonspartiene Socialdemokraterna og Vänsterpartiet ber den svenske regjeringen ta grep for å sikre at det fortsatt blir batteriproduksjon i Sverige.
I fjor høst måtte Northvolt gjennom en stor nedbemanning. I november måtte selskapet i USA søke om konkursbeskyttelse.