Menu
Norsk Tipping. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Norsk Tipping vil ikke betale milliongebyr etter feilutbetaling – klager på vedtak

Norsk Tipping har besluttet å klage på gebyret på 4,5 millioner kroner som selskapet fikk fra Lotteritilsynet etter at det ble utbetalt 25 millioner kroner ved en feil.

Av NTB | 22.10.2024 12:59:06

Økonomi og næringsliv: Det opplyser Lotteritilsynet til NTB.

– Lotteritilsynet har nylig mottatt klage fra Norsk Tipping på vårt vedtak om overtredelsesgebyr. Vi vil vurdere om klagen gir grunnlag for å oppheve eller endre vårt vedtak. Dersom vedtaket opprettholdes, oversendes saken til Lotterinemnda for klagebehandling, skriver tilsynet i en kommentar til NTB.

Norsk Tipping bekrefter overfor NTB at de har besluttet å klage på vedtaket. Klagefristen gikk ut sist fredag.

– Vi mener at Lotteritilsynets tolkning av regelverket og bevisbedømmelsen er feil. Vi er helt enige med tilsynet i at feilen som skjedde, var alvorlig. Samtidig mener vi at feilen, som enkelttilfelle, ikke gir grunnlag for å ilegge overtredelsesgebyr etter pengespilloven, sier kommunikasjonsrådgiver Roar Jødahl i Norsk Tipping til NTB.

– Siden dette er første gang det ilegges et gebyr mot oss etter den nye loven, er det prinsipielt viktig for oss å få avklart om gebyret og Lotteritilsynets lovtolkning er i tråd med intensjonene bak den nye loven, fortsetter han.

Lotteritilsynet ble kontaktet om feilen fra Norsk Tipping selv, som i september fikk oversendt et gebyr på 4,5 millioner kroner for feilen.

Størrelsen på gebyret ble også påvirket av at «KongKasino» er et spill som gir økt fare for spilleavhengighet, skrev Lotteritilsynet i vedtaket.

«Lotteritilsynet har etter dette kommet fram til at Norsk Tipping på tidspunktet for feilutbetalingen av 25 millioner kroner i premie fra KongKasino ikke hadde etablert nødvendige sikkerhetstiltak knyttet til utbetalinger av premier i dette pengespillet, og at dette var en alvorlig systemsvikt», het det i tilsynets vurdering.

«Vi tar fullt ansvar for den», skrev direktør Tonje Sagstuen i en uttalelse til NTB.

I merknadene la imidlertid Norsk Tipping vekt på at det var flere momenter som talte imot et gebyr.

«Videre viser Norsk Tipping til at hendelsen ikke skapte noe alvorlig risiko for spilleproblemer, og at spilleren aldri fikk en vinneropplevelse», skrev selskapet.

Nå har altså Norsk Tipping bestemt seg for å klage på vedtaket.

«Lotteritilsynet og Norsk Tipping er enige om at saken er alvorlig, og at beløpet som var utbetalt, var høyt. Utover det viser Lotteritilsynets vedtak at det er ulik forståelse mellom Norsk Tipping og Lotteritilsynet av sakens faktiske sider og lovanvendelsen», skriver Norsk Tipping blant annet.

Videre hevdes det at feilutbetalingen ikke kom som et utslag av en «alvorlig systemsvikt».

«Det er heller ikke slik at Norsk Tippings systemer ikke gjennomfører pengespillene på en redelig måte som er egnet til å vinne allmennhetens tillit. Kunden fikk i dette tilfellet heller ikke en premie i KongKasino, slik Lotteritilsynet beskriver i vedtaket. Utbetalingen ble skapt på utsiden av spillsystemet og var dessverre vanskelig å forutse», mener Norsk Tipping.

Norsk Tipping ble i mars kontaktet av en kunde som hadde spilt på nettkasinoet «KongKasino» på deres sider. Der mottok personen en utbetaling på 25 millioner kroner til tross for at loven tilsier at man ikke kan vinne mer enn 100.000 kroner på spillet, foruten en jackpot på fem millioner kroner.

I merknadene til varselet om vedtak anførte Norsk Tipping at Lotteritilsynet ikke hadde hjemmel til å ilegge dem et gebyr i dette tilfellet. De erkjente imidlertid at feilutbetalingen var en «alvorlig hendelse».

I den skriftlige klagen, som NTB har sett og lest, legges det vekt på at selskapet har på plass det som omtales som tilstrekkelige tiltak for å sikre ansvarlig spillatferd i tråd med pengespilloven.

(©NTB)

Flere nyheter: