Nordmenn stoler mindre på norske medier etter dekningen av presidentvalget i USA
Dekningen av den amerikanske valgkampen har ført til at nordmenn har fått markant mindre tillit til mediene, viser en undersøkelse fra Respons Analyse.
Kultur og underholdning: Ifølge undersøkelsen har 21 prosent av befolkningen i Norge fått redusert tillit til norske medier etter dekningen av presidentvalget i USA. Av disse oppgir 15 prosent at de har fått mindre tillit, mens 6 prosent sier de har fått mye mindre tillit.
Det viser en undersøkelse Respons Analyse har gjort på vegne av nettavisen Subjekt.
På den andre siden svarer 4 prosent at de har fått mer tillit til norske medier, men ingen oppgir at de har fått mye mer tillit.
Mistilliten har vokst særlig blant menn, hvor 26 prosent sier de har fått mindre tillit til mediene. Blant kvinner er andelen 15 prosent.
De regionale forskjellene er også markerte. Misnøyen er størst i Agder og Rogaland, der 31 prosent av de spurte oppgir at de har fått mindre tillit til mediene etter valgdekningen.
(©NTB)