Menu
Feil med nødnumrene er alvorlig, sier direktør i DSB, Elisabeth Aarsæther. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Nødnumrene ute av drift i over tre timer – Nkom utvider tilsyn fra august

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) varsler at de vil åpne tilsyn etter at landets nødnumre var ute av drift i over tre timer natt til fredag.

Av NTB | 18.10.2024 09:39:36

Politikk: Agder politidistrikt meldte først at feilen oppsto rundt klokka 1.43 og var rettet rundt klokka 2.26. Dersom man ringte nødnumrene til politi, brannvesen eller helsevesen – 110, 112 eller 113 i tidsrommet, fikk man ikke svar.

Nå opplyser Nkom at de første meldingene om at det var problemer med nødnummer, kom allerede klokka 23 torsdag kveld. Deretter meldte Telenor at feilen var rettet klokka 2.20 natt til fredag. Med andre ord varte problemene i over tre timer. Det var mulig å komme gjennom til nødetatene ved å ringe 02800.

– Det er svært alvorlig når nødnummer ikke funger. Mennesker som har behov for hjelp, skal få det når de ringer nødetatene, sier sikkerhetsdirektør Svein Sundfør Scheie i Nkom i en pressemelding.

Nkom er allerede i gang med tilsyn av Telenor etter at det var problemer med 112 i august i år.

– Vi kommer til å utvide tilsynet til også å omfatte denne hendelsen. Det er for tidlig å si noe om årsaken til hendelsen i natt, men dette skal kartlegges som en del av tilsynet,

Direktør Elisabeth Aarsæther i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sier til kanalen at en situasjon der man ikke kan være sikker på at man har nådd gjennom, er alvorlig.

– Nå får vi vente på rapporten som Nasjonal kommunikasjonsmyndighet skal få. Så får vi se om det er noen tiltak der som er viktig, eller om dette var en rent teknisk hendelse som kan skje, sier hun.

Hun kjenner ikke til at nedetiden til fikk noen konsekvenser for folk, utover at de ikke kom gjennom på telefon.

Også i august oppsto det problemer med nødnummeret 112 til politiet. Feilen varte da også i om lag tre timer. Samtalene til nødnummeret kom inn hos politiet, men kunne ikke besvares.

Telenor sa da at feilen skyldtes tekniske problemer fordi de innførte et nytt teknisk system. Dekningsdirektør Bjørn Amundsen sier de nå er på sporet av årsaken.

– Det ser foreløpig ut som det er snakk om en feil på en database, men vi må bruke dagen i dag på å finne rotårsaken, sier han til TV 2.

– Vi legger oss helt flate. Dette er det bare å beklage. Dette er sånt som ikke skal skje, sier Amundsen.

Nkom regner med at en utvidet tilsynsrapport skal være klar i løpet av november.

–Disse hendelsene viser hvor kritisk ekom-infrastruktur er, og hvor viktig det er at det aktørene har forsvarlig sikkerhet i sine nett, sier sikkerhetsdirektør Svein Sundfør Scheie.

Feilen var også denne gang hos Telenor, som tilbyr nødetatene denne tjenesten.

– Men det er jo alltid alvorlig når tjenester som befolkningen potensielt er avhengig av i en nødsituasjon, ikke virker. Heldigvis er det sjelden, sier Aarsæther.

Han understreker at de også ser alvorlig på situasjonen.

Flere nyheter: