NHO-spådom: Dyrtiden er over – julehandelen vokser til 150 milliarder
Hver nordmann vil i snitt bruke 26.800 kroner på julehandelen i år, tror NHO. De regner med en økning i julehandelen på fem prosent sammenlignet med i fjor.
Økonomi og næringsliv: – Vi får vekst i julehandelen fordi vi har lagt bak oss dyrtiden. Nå lysner det for forbrukerne, sier sjeføkonom Øystein Dørum i NHO i en pressemelding.
NHO Service og Handel. anslår at nordmenn vil handle varer for 150 milliarder kroner i november og desember. Det er fem prosent mer enn i fjor.
– Bedre kjøpekraft betyr økt forbruk og økt omsetning i varehandelen. Utviklingen i 2025 har vært god, sier Dørum.
– Reallønnsvekst, de første rentekuttene og flere i arbeid samtidig som ledigheten er lav er drivere som trolig bidrar til en god vekst i årets julehandel, sier administrerende direktør Vegard Einan i NHO Service og Handel.
I løpet av årets to siste måneder øker nordmenns kjøp av varer samlet med 22 prosent mot en gjennomsnittlig måned. For enkelte varer som kjøkkenutstyr, leker og bøker mer enn dobles salget i julehandelen.
November utgjør en stadig større del av den totale julehandelen og ligger nå nært opp til desember. I fjor sto november for 49 prosent av julehandelen. Hver enkelt av oss vil disse månedene i snitt handle mat og drikke, julegaver og andre varer for 26.800 kroner.
– Forbrukerne vil sannsynligvis også i år starte julehandelen tidlig slik vi har sett de seneste årene og vi forventer at Black Week, i år som i fjor, blir viktig for kundenes julehandel, sier Dørum.
Etter tre år med nedgang i salget, etter den uvanlig høye julehandelen i 2020, ble det i fjor en økning i salget, og NHO venter en økning i også i årets julehandel.
NHO tror at nordmenn vil legge igjen 15 milliarder kroner i norske nettbutikker i løpet av julehandelen. Det er 10 prosent mer enn i 2024.
(©NTB)