LIVESENTER
Menu
Risikoen er høy for økte kostnader og forsinkelser etter at et myndighetsvedtak fører til at Bane Nor må rydde opp blant ukvalifiserte fagfolk. Foto: Javad Parsa / NTB

Nesten 400 fagfolk som jobber for Bane Nor, mangler fagbrev

Nesten 400 personer som jobber med å fikse og vedlikeholde høyspentnettet, er ukvalifisert, ifølge myndighetene. Bane Nor må nå erstatte dem med kvalifisert personell.

Av NTB | 19.11.2024 03:49:25

Økonomi og næringsliv: Det fører til frykt for økte kostnader og ytterligere forsinkelser, skriver Aftenposten.

Den årelange striden mellom Bane Nor på den ene siden, og Justis- og beredskapsdepartementet og Direktoratet for beredskap og sikkerhet (DSB) på den andre siden, er nå avgjort.

Bare 216 av over 700 såkalte LFS-er, som er en lederstilling for elsikkerhet, har fagbrev i elektrofag. Bane Nor har ment at det ikke er nødvendig med fagbrev, men staten tvinger dem nå til å sette inn folk med fagbrev.

Entreprenørforeningen ønsker seg en overgangsperiode på tre år for å omstille.

– Det kommer på toppen av et allerede etterslep på jernbanen, sier Ina Marie Qvale, leder for infrastruktur i Entreprenørforeningen.

Risikoen er høy for økte kostnader og forsinkelser, og flere vedlikeholdsprosjekter er allerede satt på pause, ifølge Qvale.

Bane Nor får ingen tid til å omstille seg, ifølge Aftenposten. Vedtaket setter Bane Nor i en vanskelig situasjon, vedgår pressesjef Anne Kirkhusmo i Bane Nor.

Så langt har det kun fått mindre konsekvenser for vedlikeholdsarbeider i Sørvest-Norge, og det får ikke umiddelbare konsekvenser for togtrafikken, ifølge Bane Nor. De jobber fortsatt med kartlegging av konsekvensene.

(©NTB)

Flere nyheter: