Menu
Barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) foreslår å gjøre endringer i markedsføringsloven. Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Barn skal beskyttes mot skadelig reklame på nett

Regjeringen vil stramme inn på markedsføringsloven for å beskytte barn mot uønsket reklame i sosiale medier og spill.

Av NTB | 07.11.2024 08:19:09

Økonomi og næringsliv: – Vi vil verne alle barn under 18 år mot den massive og problematiske markedsføringen de har vært eksponert for, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) i en pressemelding.

– Alle som driver med markedsføring, må tenke seg om to ganger før de markedsfører noe som ikke egner seg for barn i digitale kanaler der barn oppholder seg, sier Toppe videre.

Forslaget innebærer et forbud mot nettreklame for produkter og tjenester som er uegnet for barn, dersom man kan regne med at barn får se det. For eksempel må de som markedsfører for kosmetiske inngrep, selv sørge for at barn ikke eksponeres for reklamen.

Det foreslås også å gi Forbrukertilsynet rett til å bruke mer avskrekkende økonomiske sanksjoner ved brudd på markedsføringsloven.

– Vi vet at barn blir utsatt for et sterkt kommersielt press, særlig i sosiale medier. Det er på høy tid å stramme inn, og at de som bryter regelverket vet at det kan gi tydelige sanksjoner, sier Toppe.

Hva som er uegnet reklame, skal Forbrukertilsynet vurdere og rettlede næringsdrivende om. Det kan blant annet dreie seg om reklame som er helseskadelig, psykisk eller fysisk, eller som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko for barn.

(©NTB)

Flere nyheter: