Kystverket: Lite sannsynlig at utslipp fra tankskip-kollisjonen i Nordsjøen når Norge
Et tankskip og konteinerskip kolliderte utenfor Hull på østkysten av England mandag. Det er lite sannsynlig at utslippene når Norge, ifølge Kystverket.
Kuriosa og kjendiser: Flydrivstoff er en lett olje som, hvis den slippes ut i sjøen, raskt vil fordampe eller blande seg ned i vannet, opplyser avdelingsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk i Kystverket til NTB.
– Dette skjer vanligvis innen et døgn. Det er derfor lite sannsynlig at det vil bli igjen olje på overflaten som kan ryddes opp, selv nær utslippsstedet, sier hun.
Dette betyr også at det er svært usannsynlig at utslippet i Storbritannia vil påvirke norskekysten.
Vurderingen støttes av informasjon fra NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration i USA) og Sintef, opplyser Kystverket.
Det Portugal-registrerte konteinerskipet Solong kolliderte med den USA-registrerte oljetankeren Stena Immaculate rett før klokka 11 norsk tid mandag. Kollisjonen skjedde i britisk farvann.
– Flydrivstoff er tyntflytende, noe som kan være bra for fugler, men det gjør det vanskelig å samle opp, sier Wollebæk.
Kystverkets beregninger viser at oljeutslippet ikke vil drive mot Norge. De har beregnet drivbaner for bunkerolje og for bensin, som også løses raskt opp i vann.
– Disse teoretiske beregningene viser per i dag at eventuell bunkerolje fra denne hendelsen vil drive sørover langs kysten av Storbritannia og ikke mot Norge. For bensin viser beregningene at den mest sannsynlig vil forsvinne før den når land, også i Storbritannia.
– Vi tar også forbehold om at vi ikke kjenner til nøyaktige mengder, og det er for tidlig for britiske myndigheter å ha et fullstendig bilde av miljøsidene av denne alvorlige hendelsen, opplyser Kystverket.
Britiske myndigheter kan be om bistand til miljøhendelser i henhold til internasjonale samarbeidsavtaler.
– Foreløpig har vi ikke fått noen slik henvendelse, sier Wollebæk.
Det at flydrivstoffet fordamper lett, kan være positivt for havet og kysten, men stoffene går da i luften.
– Så det overføres til å bli et klimaproblem, sier han.
Enge er også bekymret for fuglene i området. Ifølge Yorkshire Wildlife Trust er kystområdet hjem til viktige og beskyttede sjøfuglkolonier, melder det tyske nyhetsbyrået DPA.
– Det nærmer seg hekketid, og sjøfuglene er ekstra sårbare. Det skal veldig lite oljesøl til på en sjøfugl før den fryser i hjel på grunn av de lave temperaturene nå, sier han.
Oljen er imidlertid fortsatt giftig og kan få store konsekvenser for naturen, luften og klimaet, ifølge Enge.
Bilder fra stedet viser enorme mengder svart røyk fra skipene.
– Det britiske kystverket har en formidabel oppgave å løse, sier han.
Tirsdag morgen brant det fortsatt i skipene. Én person er savnet etter kollisjonen, mens 36 andre ble reddet.
Tankskipet var chartret av det amerikanske forsvaret og har store mengder flydrivstoff om bord.
Wollebæk understreker at drivbaner kun kan beregnes for fem dager fram i tid, fordi de avhenger av oppdaterte værprognoser.
Sigurd Enge i Bellona er bekymret. Oljevernoperasjonen ser ganske umulig ut, sier han.
Olje kan nemlig ødelegge fuglenes isolasjonsevne, forklarer han. Fordi flydrivstoff er en tyntflytende olje, er ikke faren for dette like stor som ved utslipp av tungolje.
(©NTB)