Menu
Stratos-produsent Nidar, eid av Orkla, mener at blåfargen på emballasjen til Freia Boble ligner for mye på fargen brukt på Stratos-papiret. Foto: Javad Parsa / NTB

Kraftig økning i salget av Freia Boble etter tingrettsdom

Salget av Freia Boble har økt kraftig etter at produsenten ble pålagt å trekke sjokoladen med dagens emballasje.

Av NTB | 10.06.2024 15:43:14

Økonomi og næringsliv: Fredag falt dommen i Oslo tingrett i saken der Stratos-eier Orkla hadde saksøkt Freia-eier Mondelez for brudd på markedsføringsloven og varemerkeloven.

Tingretten forbyr Mondelez å markedsføre og selge Freia-boblesjokolade med dagens emballasje. Dommen sier at alle Bobleplater må tilbakekalles fra butikk, samtidig som Mondelez må betale 20 millioner kroner i vederlag.

Mondelez har varslet at de vil anke saken, og venter derfor med å trekke tilbake produktet til dommen er rettskraftig.

Likevel har mange prøvd å sikre seg Boble-sjokoladen før det er for sent.

– Vi økte salget vårt av Freia Boble med 82 prosent mot foregående lørdag, sier kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000, Julie Johansen, til TV 2.

Norgesgruppen, som eier blant annet Kiwi, Spar, Meny og Joker, solgte også mye Boble sist uke.

– Boble er et produkt som selger godt til vanlig, og i kjølvannet av rettssaken mellom Mondelez og Orkla har den nok solgt ekstra godt noen steder og noen butikker har også vært utsolgt, skriver kommunikasjonssjef Kine Søyland i en epost til TV 2.

(©NTB)

Flere nyheter: