Menu
Egersund fikk protesten avvist. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Klubbtopp oppgitt etter avvist dommerprotest: – Vet ikke helt hva vi skal si

Egersund protesterte etter cupkampen mot Lyn som følge av det klubben mente var en dommerfeil. Nå er protesten behandlet – uten at Egersund fikk medhold.

Av NTB | 03.10.2025 12:03:21

Sport: Det er Doms- og sanksjonsutvalget i NFF som har behandlet protesten.

Konklusjonen er at utfallet av den aktuelle kampen opprettholdes. Dermed beholder Lyn 1-0-seieren og avanserer til neste runde i fotball-NM.

– Vår oppfatning er at svaret står for seg selv. Vi legger saken død, og vi anker ikke. Dette ble som fryktet, sier Egersunds sportssjef Kenneth Andersen til NTB.

Andersen sier at både dommeren selv og Doms- og sanskonsutvalget konkluderer med at ballen ikke var nok borte i ham.

– Jeg kunne tenkt meg å få vite hvor dette står i regelverket. Vi vet ikke helt hva vi skal si. Jeg tror at folk har sett både situasjonen og videoen av den, og da er det ikke annet å gjøre enn å ta dette til etterretning. Vi føler at vi ikke kommer noen vei, og vi skjønte hvor det bar da dommeren dømte Brann mot Fredrikstad i helgen. Vi har seks kamper igjen i serien og konsentrerer oss om dem, sier Andersen.

Egersund-leiren mener at dommeren burde ha stoppet spillet ettersom han selv ble truffet av ballen.

– Regelverket er klart, og det er helt tydelig at ballen skifter retning. Vi har varslet til dommeren at vi kommer til å legge inn en protest. Vi må forvente at en dommer på dette nivået kan reglene, sa sportssjef Andersen til Aftenbladet etter kampen.

«Det fremgår av redegjørelse fra kampens dommer at hans oppfatning av det som skjedde der og da var at ballen ble headet utover etter hjørnespark før den så vidt traff han i låret og gikk videre til Lyn-spiller som skøyt direkte i mål», heter det i begrunnelsen.

«Dommeren oppfattet at ballbanen forble noenlunde uendret fordi berøringen via han var så liten at utfallet hadde blitt det samme uten berøringen», skriver utvalget videre.

Det har konkludert med at dommerens forståelse av situasjonen var korrekt – og at det ikke foreligger noen grov feil ved dommerens forståelse og praktisering av regelverket i den aktuelle situasjonen.

«Dommerens feil i praktiseringen av regelverket skal ikke kunne brukes som begrunnelse for å få spille kampen på nytt når det ikke er overveiende sannsynlig at feilen har påvirket kamputfallet», skriver utvalget – og legger til:

«Dette er viktig både fordi det i slike tilfeller vil være urettferdig for det vinnende laget at det protesterende laget, skal få en ny mulighet til å forbedre resultatet grunnet en dommerfeil som i realiteten ikke påvirket kamputfallet, og fordi det er viktig for å kunne avvikle kampprogrammet at kamper ikke unødig må spilles på nytt».

Beslutningen fra Doms- og sanksjonsutvalget kunne blitt ankes til ankeutvalget i NFF. Det har Egersund bestemt seg for ikke å gjøre.

Bakgrunnen for protesten var måten Lyn fikk sin 1-0-scoring på. En klarering fra en Egersund-spiller traff dommer Tore Hansen og landet i føttene på Even Bydal. Lyn-spilleren fikk så drømmetreff og hamret ballen i krysset fra 17-18-meter.

NFF følger ikke klubbens syn i saken.

Videre pekes det på at det skal mye til at kamper skal bli spilt på nytt.

(©NTB)

Flere nyheter: