Klagegrense på 5000 kroner slaktes av Forbrukerrådet
Dersom det innføres et klagegebyr på 1243 kroner og klagegrensen heves til 5000 kroner, blir det dyrere å være forbruker, mener Forbrukerrådet.
Økonomi og næringsliv: Rådet er ikke nådig i sin kritikk av Barne- og familiedepartementets forslag og ber departementet trekke det.
– Forslaget vil gjøre det dyrere å være forbruker, føre til færre reparasjoner og gi oss et mindre bærekraftig samfunn. Det bør åpenbart legges tilbake i skuffen eller aller helst skrotes fullstendig, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
I dag kan man klage gratis til Forbrukerklageutvalget dersom for eksempel vaskemaskinen går i stykker før reklamasjonstiden utløper. Departementet foreslår nå å innføre et gebyr på 1243 kroner.
I tillegg foreslår departementet å fjerne klagemuligheten dersom reparasjonen koster under 5000 kroner.
– Utgangspunktet vårt er å rydde opp slik at klagemuligheten blir reell og man bruker mer ressurser på de økonomisk viktige sakene, og får vekk de bagatellmessige, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) til NRK.
Både NHO og handelsorganisasjonen Virke støtter departementets forslag.
– Vi er enig i at det innføres saksbehandlingsgebyr og i at det settes en verdigrense. Men vi har ikke synspunkter på hvilke gebyrstørrelser og terskler som bør settes for at målet med endringene blir nådd mest mulig effektivt, skriver NHO i sitt høringssvar til regjeringen.
Hun peker også på at resultatet kan bli at forbrukere ender opp med å kjøpe nytt fremfor å klage. Forslaget fremmer bruk og kast, og har opplagt en negativ effekt på miljøet, ifølge Blyverket
Naturvernforbundet mener også at forslaget vil ramme miljøkampen.
– Dette er i praksis et frikort til næringer som vil sette billige og dårlige produkter på markedet, og som har et stort miljøfotavtrykk, sier Naturvernforbundets leder Truls Gulowsen til NRK.
Bakgrunnen for forslaget er å redusere antall klager som sendes til Forbrukerklageutvalget. Ventetiden er i dag om lag to år.
– Vi vet at mange forbrukere kvier seg for å klage. Å innføre gebyr og verdigrenser hever denne terskelen betydelig. Det finnes da heller ikke dårligere tidspunkt å innføre noe slikt enn nå, midt under en dyrtid, sier Blyverket.
(©NTB)