Idretten slo full alarm om nytt forbud – nå beroliger helseministeren
Et samlet Idretts-Norge reagerte skarpt da Helse- og omsorgsdepartementet foreslo å forby markedsføring rettet mot barn av en rekke næringsmidler. Nå beroliger helseministeren.
Sport: Helse- og omsorgsdepartementet sendte det omstridte forslaget ut på høring i august. Norges Fotballforbund (NFF), Norges Håndballforbund (NHF), Norges Skiforbund (NSF) og Norges idrettsforbund (NIF) sendte i etterkant alle inn kritiske høringssvar.
I forskriften ble det foreslått at følgende næringsmiddelkategorier skal forbys i markedsføring rettet mot barn, uavhengig av næringsinnhold: Sjokolade, energibarer, søte pålegg, kjeks, bakverk, is, energidrikker, brus og saft.
Fotballforbundet skrev i sitt høringssvar at et eventuelt forbud innebar «virkemidler som vil få betydelige konsekvenser for idretten» og gikk så langt som å be om at forslaget ble trukket tilbake.
Fellesnevneren i høringssvarene fra idretten var en frykt for bortfall av betydelige inntekter for idrettsaktører over hele landet som følge av at eksempelvis vafler, saft og kioskvarer ikke lenger kunne selges på idrettsarrangementer.
Nå beroliger helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre med at det siste ikke er intensjonen. Han skriver at departementet vil se nærmere på forslaget for å unngå uheldige effekter for idretten.
Han understreker videre at tanken ikke er å legge begrensninger på hva idrettslag kan selge under idrettsarrangementer.
– Jeg er sikker på at vi skal finne gode løsninger som både ivaretar barns helse og idrettens behov for forutsigbare rammer, og vi vil fortsette den gode dialogen med idretten om hvordan vi i fellesskap kan oppnå dette, sier statsråden.
Idrettspresident Zaineb Al-Samarai sier at Norges Idrettsforbund har vært tydelige sine bekymringer rundt inntekter fra blant annet kiosksalg i samtalene med politikertoppene.
– Vi er like opptatt av god helse blant barn og unge som myndighetene. Samtidig trenger utøvere en god energibalanse etter en treningsøkt eller konkurranse. Et forbud mot salg av vanlige kioskvarer på idrettsarrangementer er derfor ikke veien å gå, sier Al-Samarai
– Jeg er glad for at tilbakemeldingene fra departementet er tydelige på at forskriften ikke vil begrense idrettslagenes mulighet til å drive kiosksalg under idrettsarrangementer, supplerer hun.
Norges Skiforbund inngikk nylig en sponsoravtale med godteriprodusenten Nidar.
I forslaget til forskrift som Helse- og omsorgsdepartementet har utarbeidet skal markedsføring av følgende næringsmiddelkategorier også forbys, dersom de ikke imøtekommer oppgitte grenseverdier: Juice, melk, frokostblandinger, yoghurt og hurtigmat.
Norges Fotballforbund hevdet i sitt høringssvar at «produktlisten vil omfatte de aller fleste produkter som omsettes i forbindelse med idretts- og fotballarrangementer».
– Vi har en god dialog med idretten da de har ytret bekymringer omkring mulig inntektstap fra forslaget som har vært på høring. I denne dialogen har vi formidlet hvordan forskriften har vært tenkt praktisert, sier Vestre.
Idrettspresidenten er også tydelig på at forskriften ikke må legge begrensninger på idrettens muligheter til å inngå sponsoravtaler med næringsmiddelprodusenter.
(©NTB)