Hello Kitty fyller 50 år
Det japanske konsernet Sanrios pengemaskin Hello Kitty fyller 50 år og er mer populær enn noen gang.
Kultur og underholdning: – Det ville vært tåpelig kynisk av oss å si at vi ikke trenger slike myke, bløte, rosa ting. Men med tanke på den vanskelige situasjonen vi lever i for tiden, trenger vi dem kanskje mer enn noen gang, sier Christine R. Yano, som har skrevet boken «Pink Globalization» om Hello Kitty.
Hello Kitty startet som en illustrasjon på en myntpung i vinyl. En enkel logo av en figur som ikke er en katt, men en liten jente fra London, ifølge Sanrio, pryder i dag alt fra vesker til riskokere. Underveis har Hello Kitty samarbeidet med varemerker som Adidas og Balenciaga.
Fredag fylte Hello Kitty 50 år. Bare etter at Sanrios konsernsjef Tomokuni Tsuji tok over ledervervet etter bestefaren i 2020, har Sanrio-aksjens verdi blitt sjudoblet. I dag er selskapet verdt 6,8 milliarder dollar. Warner Bros planlegger en Hello Kitty-film, og på øya Hainan i Kina åpner det en Hello Kitty-attraksjonspark neste år.
Noen feminister mener at Hello Kittys manglende munn er et symbol på umyndiggjøring. Men Yuko Akiyama, som leder Sanrios globale merkevareavdeling, sier at figuren kan gjenspeile folks følelser.
– Så hvis de er triste, er Hello Kitty der for å trøste. Hvis du er glad, deler Hello Kitty gleden med deg, sier hun.
Hello Kitty har kjendisfans verden rundt, blant dem Lady Gaga, Nicki Minaj og Katy Perry, og Storbritannias kong Charles gratulerte nylig Hello Kitty med dagen.
(©NTB)