Grunnstøtt norsk lasteskip klart for å slepes av under Svinesundsbrua
Det norske skipet Hagland Captain, lastet med tømmer, gikk på grunn i natt under Svinesundsbrua. Rederiet venter på optimale forhold for å slepe det av grunn.
Ulykker og naturkatastrofer: Svenske myndigheter fikk melding om grunnstøtingen rundt klokken 2.30 natt til torsdag, men fartøyet skal ha gått på grunn allerede ved 1-tiden.
Det er lagt en plan for å slepe fartøyet av grunn, i tett samarbeid med forsikringsselskap, fagfolk og svenske myndigheter, opplyser rederiet til NTB.
– Vi har fått de fleste godkjenningene på plass og venter bare på det optimale tidspunktet, maksimal høyde på ved høyvann, mest sannsynlig den kommende timen, sier administrerende direktør Øivind W. Aanensen i rederiet Hagland Shipping til NTB klokka 14.10.
Han beskriver det hele som udramatisk, «til en sånn hendelse å være».
Pressesjef Mattias Lindholm i den svenske Kystvakten opplyste i morgentimene at skipet ikke har kollidert med broen. Trafikken over brua har ikke vært påvirket av grunnstøtingen.
– Skipet lekker ikke olje, og det har ikke kommet vann inn i fartøyet. Det gjør at situasjonen er stabil ifølge vår bedømming, sier Lindholm til NTB.
Ingen personer ble skadet i hendelsen.
– Kystvakten er om bord på fartøyet for å avhøre og samle informasjon. Vi har også kunnet gjøre visse inspeksjoner av fartøyet på innsiden. Og vi har kontakt med besetningen hele tiden, sier Lindholm.
Han sier også at den svenske kystvakten er i kontakt med rederiet og norske myndigheter. I tillegg har de informert svenske myndigheter om skipet.
– Det er fremdeles for tidlig å si noe om hva som har forårsaket grunnstøtingen. Det er ingen mistanke om kjøring i ruspåvirket tilstand, står det i pressemeldingen.
Skipet var på vei til Halden.
– Skipet er visstnok gått på grunn på sand, ifølge kartene. Det er heldigvis ikke noe tegn til noe utslipp. Det var tett tåke i natt da det gikk på grunn. Utover det så vet vi egentlig ikke noe om årsaken, sier han.
– Det var det samme skipet, men helt andre forhold og slik sett ikke noen sammenheng, sier Aanensen.
Haugesundsrederiet hadde taubåt på stedet allerede i natt, ved forrige høyvann, og var klare til å slepe skipet av grunn da. Men siden skipet står på grunn i Sverige, må det en tillatelse til fra den svenske kystvakten, som heller ville vente til høyvann klokka 15 i dag.
Skipet har rundt 88.000 liter olje om bord, hvorav 85.000 liter diesel i brenselstankene, står det i en pressemelding fra den svenske kystvakten.
– Daglig leder, teknisk sjef og andre i beredskapsteamet har i natt vært involvert etter hendelsen. Skipet gikk på grunn lastet med tømmer. Det er ingen skader på verken folk eller noe materielt på skipet, så vidt vi vet, sier Aanensen i rederiet.
Frakteskipet havarerte også lørdag 23. mars 2019 da det fikk motorstans i et voldsomt uvær på Hustadvika i Møre og Romsdal. Båten var også da lastet med tømmer og mistet strømmen på grunn av at brottsjø slo inn over akterenden.
(©NTB)