Forbrukerrådet vil ansvarliggjøre selskap som utnytter barn og unge på nettet
Forbrukerrådet er bekymret for at barn og unge utsettes for press og avhengighetsskapende innhold på nett. De vil sette flere grenser for teknologiselskapene.
Kriminalitet og rettsvesen: Forbrukerrådet har lansert rapporten «Kommersiell utnytting av barn og unge på nett», hvor de setter søkelyset på risikoene barn utsettes for på nett og i sosiale medier.
– Det er på høy tid at vi ansvarliggjør selskapene og får på plass gode og trygge tjenester for barn og unge. Vi kan ikke leve med forretningsmodeller som baserer seg på massiv overvåking, evigvarende scrolling og destruktivt innhold, sier direktør Inger Lise Blyverket.
Hun mener de unge har blitt overlatt til seg selv på nett i altfor lang tid.
– Historien har vist oss at selskapene ikke endrer seg av seg selv, og at det er nødvendig med tøff håndheving og sanksjoner som svir, sier Blyverket.
De kommer med en rekke forslag til tiltak som kan motvirke de største skadevirkningene, blant en oppdatering av dagens forbrukerlovverk der det nåværende regelverket ikke er strengt nok. De vil også tvinge selskapene til å fjerne de avhengighetsskapende mekanismene og stanse ulovlig markedsføringspraksis.
Forbrukerrådet etterlyser samtidig en tydelig veiledning for foreldre og barn, blant annet når det kommer til aldersgrenser for sosiale medier.
– Vi har i dag regelverk som beskytter barn. Dette er i midlertidig lite verdt hvis det ikke følges opp og faktisk tas i bruk. Her er det et betydelig handlingsrom for norske og internasjonale myndigheter, sier Blyverket.
(©NTB)