Menu
Mange stoler lite på førprisen på Black Friday. Foto: Thomas Fure / NTB

Forbrukerrådet: «Ingen» stoler på førprisen på Black Friday

80 prosent av nordmenn har lite til ingen tillit til at vi faktisk gjør et godt kupp på Black Friday. Nå vil Forbrukerrådet at regelverket skal endres.

Av NTB | 07.11.2025 10:13:49

Økonomi og næringsliv: – Etter at vi fikk nye regler for prismarkedsføring i 2023, har tilliten til tilbudene dalt. Vi ser enda flere i år enn i fjor som ikke stoler på at førprisen faktisk stemmer, sier fagsjef Thomas Iversen i Forbrukerrådet i en pressemelding.

I dag må butikkene vise prisene de har hatt 30 dager før de kan sette ned prisen og markedsføre produktet som «på salg».

Det gjør at mange da skrur prisene unaturlig høyt opp i måneden før Black Friday, og så justerer de ned prisene til et mer normalt nivå i slagmåneden, mener Forbrukerrådet.

– På lang sikt må det gjøres noe med regelverket her. Førprisperioden bør utvides til 60 dager, eventuelt må det stilles krav om at det selges et visst antall produkter til førprisen som danner grunnlaget for salget. Slik var det før, sier Iversen.

I mellomtiden oppfordrer Iversen til å gjøre egne prisundersøkelser, og være bevisste dersom de skal handle på Black Friday.

(©NTB)

Flere nyheter: