Flydrivstoff og giftig stoff om bord på skipene som kolliderte i Nordsjøen
Det var beholdere med et svært giftig stoff på det ene skipet som kolliderte i Nordsjøen. Det andre fraktet flydrivstoff for USAs marine. En person er savnet.
Ulykker og naturkatastrofer: I en rapport fra Lloyd’s List Intelligence står det at konteinerskipet Solong hadde 15 beholdere eller konteinere med natriumcyanid om bord.
Opplysningene siteres av BBC, nyhetsbyrået Reuters og Sky News. Ifølge Sky News kan beholderne eksplodere hvis de utsettes for varme eller vanninntrengning.
Begge skipene begynte å brenne etter kollisjonen som skjedde utenfor østkysten av Nord-England mandag formiddag, og i 23-tiden mandag kveld brant det fortsatt, ifølge BBC.
Om natriumcyanid har lekket ut, er foreløpig ikke kjent.
Ifølge britiske Health Security Agency (UKHSA) kan stoffet forårsake hodepine, kvalme, forvirring, hjerteproblemer og i alvorlige tilfeller død.
Konteinerskipet kolliderte med tankskipet Stena Immaculate. Det fraktet flydrivstoff for forsvarsdepartementet i USA, ifølge BBC.
Tankskipet var chartret av Military Sealift Command (MSC), opplyser en talsperson for MSC, som siteres av nyhetsbyrået AFP. MSC har ansvar for skipstransport for den amerikanske marinen.
Mandag kveld opplyste den britiske kystvakta at letingen etter den savnede var avsluttet.
– 36 besetningsmedlemmer ble tatt trygt i land, én person ble tatt til sykehus. Ett besetningsmedlem fra Solong er fortsatt ikke gjort rede for. Etter en intensiv leting har den savnede ikke blitt funnet, og letingen er avsluttet, sier Matthew Atkinson i kystvakten til AFP.
Tankskipet eies av det svenske selskapet Stena Bulk, som bekrefter overfor NTB at alle på dette skipet er reddet.
– Alle om bord er reddet, men vi kan foreløpig ikke si noe om lasten, sa markedsdirektør Lena Alvling i Stena Bulk mandag kveld.
Tankskipet hadde 220.000 fat med drivstoff da kollisjonen fant sted, sier Crowley, som administrerer skipet, til Sky News.
– Per nå er det uklart hvor mye drivstoff som kan ha sluppet ut som følge av hendelsen, heter det i en uttalelse.
Flydrivstoff er rundt 50 ganger mer giftig for marint liv enn dieselolje, ifølge økologiprofessor Alastair Grant ved University of East Anglia. Han sier til Sky News at flydrivstoffets høye kokepunkt gjør at det fordamper sakte.
– Det inneholder opptil 25 prosent aromatiske hydrokarboner, som er relativt giftige og brytes sakte ned i miljøet. Dette gjør det rundt 50 ganger giftigere for marint liv enn dieselolje, som igjen er mer giftig enn råolje.
Tidligere på dagen siterte nettstedet GCaptain en kilde i Det hvite hus som antydet at etterforskerne ikke hadde utelukket sabotasje. Ulykken etterforskes av britiske Marine Accident Investigation Branch.
I etterforskningen vil man forsøke å finne ut om hvorvidt hendelsen skyldtes menneskelig svikt eller maskinsvikt, sier kaptein Nigel Bassett til BBC. Dagens fartøy har to lag mellom skroget og lasten og skal tåle kollisjoner, sier han.
Skip som ligger til havn ved østkysten av England, fikk mandag kveld beskjed om å holde seg der de er.
Ifølge Sky News gjelder havnemyndighetenes ordre strekningen mellom Lincolnshire og East Yorkshire.
Natriumcyanid brukes blant annet til utvinning av gull og sølv og forskjellige kjemiske prosesser. Stoffet betegnes som svært giftig og hurtigvirkende av Store norsk leksikon.
Av de 14 besetningsmedlemmene på konteinerskipet Solong, er én fortsatt savnet. Det opplyser selskapet Ernst Russ, som eier Solong, ifølge Sky News.
Miljøvernere er bekymret for utslipp fra tankskipet, men det er foreløpig uklart hvor alvorlige miljøkonsekvensene vil bli. Det er ikke kjent hvor mye flydrivstoff som har rent ut i havet.
Det er ikke noe som tyder på at kollisjonen skyldes ondsinnede handlinger eller «andre aktører», sier to anonyme kilder, som jobber med maritim sikkerhet, til Reuters.