Flere betaler for nyheter – størst økning blant unge
Sju av ti nordmenn har nå tilgang til minst ett avisabonnement, en økning på 10 prosentpoeng fra 2018. Økningen er størst blant unge.
Økonomi og næringsliv: Blant 18-29-åringer oppgir 63 prosent å ha tilgang til et avisabonnement, noe som er en økning på 55 prosent fra 2018. Det viser en rapport fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
– Unge prioriterer redaktørstyrte nyheter og sier at de opplever journalistikken som relevant og verdifull, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL.
70 prosent foretrekker å få nyheter direkte fra nettavisenes egne nettsider og apper, og fire av ti unge ønsker at avisenes innhold deles via sosiale medier.
Riksdekkende aviser er fortsatt nordmenns viktigste nyhetskilde, etterfulgt av NRK.no, TV og lokalaviser. Bare 6 prosent oppgir sosiale medier som sin viktigste kilde til nyheter. Også blant de yngste er aviser og nettaviser en viktigere kilde til nyheter enn sosiale medier.
Flere mener imidlertid at det er for dyrt å abonnere. Det siste året har det vært en tredobling i andelen ikke-abonnenter som oppgir at de ikke har råd.
Halvparten av dem mellom 18 og 29 år foretrekker nyheter i videoformat, mens 17 prosent foretrekker podkaster. Video øker som kanal i alle aldersgrupper.
(©NTB)








