Menu
Fagforbundet mener omorganiseringen i Posten vil føre til at nye sjåfører må kjøre på minstelønn. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Posten-ansatte vil måtte gå på minstelønn

Yrkessjåførene i Posten flyttes over i et eget datterselskap. Fagforbundet advarer mot dårligere vilkår for ansatte og tillitsvalgte. Posten sier derimot at ingen vil gå ned i lønn.

Av NTB | 30.10.2023 14:32:35

Økonomi og næringsliv: – De ansatte føler seg sviktet av egen arbeidsgiver. Som en av de seriøse virksomhetene går Posten nå i retning av de useriøse i transportbransjen, sier leder av Fagforbundet Post og Finans, Gerd Øiahals, til NTB.

LO-forbundet organiserer yrkessjåførene i Posten, som nå skal flyttes over til datterselskapet Posten Bring Bildrift AS. Konsekvensen er dårligere vilkår og mindre innflytelse for både ansatte og tillitsvalgte, advarer Fagforbundet.

– Posten kaster seg inn i en nedadgående spiral i en allerede hardt presset bransje. De sier det er å tilpasse seg vilkårene i bransjen, men i virkeligheten er dette en samling i bunn, sier Øiahals.

– Forslaget er at vi samler all yrkestransport i vårt heleide datterselskap Posten Bring Bildrift. Vi jobber med å bygge Norges største og mest profesjonelle arbeidsplass for yrkessjåfører, sier pressesjef Kenneth Pettersen.

– Ingen av våre sjåfører kommer til å gå ned i lønn, slår han fast, og legger til at drøftinger pågår og ingen formell beslutning er tatt.

Ifølge Posten vil endringene omfatte om lag 800 sjåfører og ledere. Flyttingen vil skje innen 15. mars nest år.

Ifølge Posten vil ikke sjåførene som flyttes, få noen særlig andre vilkår enn i dag. Alle sjåfører som flyttes over fra Posten, vil beholde dagens grunnlønn.

– Den tariffen det henvises til, er en tariffavtale som er inngått med Fagforbundet og tilpasset yrkessjåførbransjen. De aller fleste yrkessjåfører får lønn godt over minstelønn, svarer pressesjefen.

Omorganiseringen vil også svekke Fagforbundets mulighet til å tale sjåførenes sak, legger hun til.

Posten svarer at endringene gjøres for å sikre framtidig konkurransekraft og trygge arbeidsplasser.

– Ingen av våre sjåfører taper på denne endringen. Alle beholder lønn, pensjon og vil bli kompensert for eventuelle særlige Posten-tillegg, sier Pettersen

I et svar til NTB avviser Posten påstandene om at ansatte vil gå ned i lønn som følge av omorganiseringen:

– Innledningsvis ønsker jeg å være klar på at vi er grunnleggende uenig i Fagforbundets fremstilling av saken, både hva gjelder endringene og samarbeid. Vi har også denne gangen jobbet sammen med Fagforbundet og hatt dialog om saken flere måneder for å komme fram til gode løsninger. Vi er derfor veldig overrasket over denne fremstillingen som kommer før drøftingen er ferdig, skriver Pettersen til NTB.

Ifølge Øiahals opererer Postens datterselskap med en såkalt minstelønnsavtale. Det betyr at nye ansatte i stor grad vil motta minstelønn, fremholder hun. Når det gjelder sjåførene som flyttes over til det nye selskapet, mener Fagforbundet det er mulig å sikre dem dagens vilkår.

– Det Posten gjør kan ikke kalles annet enn tariffhopping. Det betyr at arbeidsgiver flytter ansatte over på en avtale som er dårligere for arbeidstakerne og billigere for arbeidsgiver. Det er altså det statseide Posten som gjennomfører dette, sier Øiahals.

(©NTB)

Flere nyheter: