Menu
Samferdselsministeren opprettholder punktlighetsmålet for togene. Foto: Ørn E. Borgen / NTB

Færre tog i rute i fjor enn året før, ifølge samferdselsministeren

2024 var nok et år der togene ikke oppnådde punktlighetsmålet, sier samferdselsministeren i årets jernbanetale. Samtidig var det rekordmange togreisende.

Av NTB | 13.01.2025 13:22:33

Økonomi og næringsliv: I fjor fjernet togene seg lenger unna punktlighetsmålet på 90 prosent. I 2024 var 86,1 prosent av passasjertogene og 74,8 prosent av godtogene i rute, mot 87,6 prosent og 75,5 prosent i 2023.

– I fjorårets jernbanetale var jeg ambisiøs da jeg lovet at flere tog skulle gå i rute. Slik gikk det ikke. Likevel skroter jeg ikke punktlighetsløftet. Alle som bruker jernbanen, fortjener både en regjering og en samlet jernbanesektor som er ambisiøse på deres vegne, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i talen.

Og når de ikke gjør det, må informasjonen til kundene bli bedre, understreker Nygård.

– Vår viktigste oppgave for 2025 er å fikse jernbanen. Vi må få den til å fungere både for passasjerene og godstrafikken. Jeg er optimistisk, sier Nygård.

Han mener at den norske jernbanen i flere tiår ikke har vært godt nok tatt vare på og at ulike regjeringer og storting må ta ansvar for det.

– Når Stortinget bevilger flere milliarder kroner mer til å vedlikeholde og fornye infrastrukturen, forventer jeg at pengene både brukes effektivt og gir resultater, sier Nygård.

I årene som kommer, skal nye og mer driftsstabile persontog, ferdigstilling av nye jernbaneanlegg og innføring av det nytt digitalt signalsystem bidra til færre forsinkelser og innstillinger, tror Nygård.

– 1. juledag sto togene stille i nesten et halvt døgn. Det er alvorlig, og det fikk store konsekvenser for mange. Vi må lære av den typen hendelser, sier Nygård i talen.

Jernbanetilsynet skal nå foreta en full gjennomgang av hva som gikk galt, og hvorfor jernbanesystemet i Norge er såpass sårbart.

– Jernbanetilsynets gjennomgang og Bane Nors evaluering kommer til å vise hva som gikk galt. Det skal også danne et grunnlag for å unngå at det samme som skjer igjen.

– Aldri før har så mange reisende tatt tog. Det betyr at mange også er fornøyde med togtilbudet. Det har vært en liten jernbanerevolusjon i Norge, der tilbudet har blitt bedre, vi har fått raskere reiser, nye tog og flere avganger, sier samferdselsministeren.

– Vi skal ikke lenger tilbake til 2012 for å finne året da vi for første gang passerte 60 millioner reiser, legger han til.

Prognosene til Jernbanedirektoratet viser at antallet togreiser har økt med 30 prosent på drøyt ti år.

– Dette åpner opp helt nye muligheter for å bo og jobbe der man vil. Og det hårete målet er selvsagt at enda flere reisende skal velge toget fremover.

– Det har antakelig aldri gått så mange tog i rute heller, sier Thor Gjermund Eriksen, daglig leder i Bane Nor.

– Det jeg ikke er fornøyd med, er at punktligheten i 2024 ble noe dårligere enn i 2023. Vi burde ha forbedret oss, selv om ingen hadde trodd at vi skulle nå 90 prosent i 2024, sier han.

Videre sier Bane Nor-sjefen at med en så stor økning i avganger, kombinert med infrastrukturen i Norge, kan man ikke forvente at en økning i avganger straks følges av en bedring i punktlighet.

– Det gjøres mange grep, det er vedtatt mange planer, men det er sånn at det tar noen år før dette begynner å virke.

Han lover at jernbanens kunder skal møte et best mulig tilbud, og at hele jernbanesektoren må dra i samme retning for at togene skal gå – og at de skal gå i tide.

1. juledag stanset togtrafikken i hele Norge i 13 timer. Bane Nor sa at dette skyldtes problemer med kommunikasjonssystemet.

I 2024 var det imidlertid rekordmange togreisende, ifølge prognoser fra Jernbanedirektoratet. Tallene viser at det var 83 millioner togreiser i fjor, som er 5 millioner flere enn året før.

Ifølge Bane Nor-sjefen har det heller aldri gått flere avganger enn i fjor. Bare de siste tre årene har antallet økt fra 400.000 avganger i 2022 til 440.000 i 2023 og så til 460.000 avganger i fjor.

(©NTB)

Flere nyheter: