Menu
Illustrasjonsfoto: Frank May / NTB

Endrer lavterskeltilbud for fattige – skylder på perverse menn

Siden 2016 har folk med dårlig råd bedt om julehjelp på Finn. I år har markedsnettstedet fjernet denne muligheten. Finn begrunner avgjørelsen med perverse meldinger fra menn og sikkerhet for brukerne.

Av tomas | 12.11.2023 21:13:31

Sosiale forhold: Siden 2016 har det populære lavterskeltilbudet «hjelp til jul» på Finn.no vært en viktig tjeneste for mange fattige barnefamilier og enslige som sliter.

Nå har markedsnettstedet fjernet muligheten for at folk kan legge ut annonser hvor de kan be om hjelp. Det er stort sett mat, varme klær og julegaver til barna folk søker hjelp til.

Nå kan kun de som tilbyr julehjelp legge ut gratis annonser, noe som har ført til at hjelperne får innboksen fylt opp med meldinger fra desperate folk som ikke har råd til å feire en anstendig jul.

En bruker bosatt på Haugalandet, som ønsker å være anonym, forteller at vedkommende har over 1000 meldinger i innboksen sin og er fortvilt over at vedkommende ikke kan svare alle.

Brukeren understreker at Finn heller burde økt tjenesten, spesielt nå som prisene på mat, strøm og andre nødvendige produkter har hatt en enorm prisøkning. At Finn argumenterer med sikkerhet for brukerne, fnyser vedkommende over.

– Det virker som Finn prøver å bortforklare saken med sikkerhet, jeg tror heller de gjør dette for å spare penger. (Redaksjonen kjenner navnet til brukeren)

Sikkerhet og perverse meldinger fra menn

Da vi kontaktet Finn fikk vi ulike forklaringer på hvorfor de har valgt å fjerne tilbudet. De nevner blant annet at flere har fått perverse meldinger fra menn som tilbyr penger for seksuelle tjenester. Hovedargumentet fra Finn er sikkerhet for brukerne.

Finn svarer

Leder for forbrukertrygghet i FINN, Ingunn Isefjær Huus-Hansen, skriver i en mail til redaksjonen denne begrunnelsen hvorfor de har fjernet muligheten for at trengende kan legge ut gratis annonser for å be om hjelp:

– Vi har opplevd en økende grad av klager og rapporteringer fra de som har bedt om hjelp gjennom de siste årene. De forteller blant annet om ufin oppførsel, som svindelforsøk og trakassering. Dette er totalt uakseptabelt. Hjelp til jul har vært og er en tillitsbasert tjeneste, og vi oppfordrer folk til å oppføre seg ordentlig mot hverandre. Dessverre ser vi imidlertid på FINN, som ellers i samfunnet, at det er noen som ikke klarer å oppføre seg eller prøver å utnytte systemet. Vi jobber hardt for å slå ned på denne typen oppførsel på FINN og har et eget forbrukertygghetsteam som jobber spesifikt med dette. Dette teamet har lagt veldig mye innsats i Hjelp til jul-kategorien hvert år (slik vi også gjør med andre rapporteringer om ufin oppførsel på FINN), men vi ser at vi rett og slett ikke klarer å stoppe alt.

Kjøper ikke forklaringen fra FINN

Flere personer Radio Haugaland har vært i kontakt med stiller seg undrende til argumentasjonen fra Finn. Noen påpeker at slike meldinger sendes daglig til kvinner som har lagt ut salgs-annonser. Noen andre argumenterer for at dette føles som en kollektiv avstraffelse for de svakeste i samfunnet, kun fordi et mindretall ikke klarer å oppføre seg.

Andre lurer på hvorfor Finn velger å fjerne tilbudet uten å informere om dette god tid i forveien. Kun en pressemelding via NTB sent på kvelden 31.oktober var eneste tilgjengelig informasjon dagen før tjenesten opprinnelig skulle åpne.

Går på psyken til folk

Flere fortvilte aleneforeldre og enslige forteller at de ikke tør å sende utallige meldinger til de som tilbyr hjelp. De forteller også at det påvirker dem psykisk å brette ut sin livssituasjon til de annonsene som tilbyr hjelp.

Her er tre sitater fra noen av brukerne vi har snakket med:

Bruker 1:

– Flere brukere får nå mange meldinger fra menn med nyopprettede profiler som ber om å snakke med folk pr. tlf. Gjengangeren er at profilen er nyopprettet og at de ber om telefon-nummeret.

Bruker 2:

– Jeg har aldri opplevd noe kjipt før i år… dette er 3 året jeg trenger hjelp. De to andre årene har bare vært fantastiske opplevelser og ingen slibrige meldinger eller noe å sette fingeren på. Denne gangen har jeg hatt 3 kjipe opplevelser.

Bruker 3:

– Det å gang på gang brette ut sjela si får meg psykisk til å kaste opp🤮 Så det orket jeg ikke mer. Meldingene ble kortere og kortere. Er bare veldig glad jeg slipper mer av det nå.

Hjelperne sletter annonsene

Vi har også kontaktet flere annonser som tilbyr julehjelp for å spørre hvordan de opplever situasjonen. Vi fikk ikke mange svar, men de som svarte fortalte oss at presset ble for stort. Flere fortalte også at de vurderer å slette annonsene på grunn av for stor pågang.

Noen nevnte også at svindlere har opprettet annonser hvor de tilbyr hjelp for å fiske ut informasjon om brukere, som senere kan brukes til kriminelle handlinger eller ID-tyveri.

Oppretter hjelpegrupper på Facebook i protest mot Finn

Nå er det opprettet flere grupper på Facebook hvor folk kan tilby eller be om hjelp til jul. Mange har dem som står bak gruppene har tidligere fått hjelp via Finn og ønsker å gi noe tilbake. Det er også en del som velger bort Finn og heller velger ut familier i nærmiljøet som de hjelper med blant annet gavekort, julegaver til barn og mat.

Undertegnede journalist har valg å bidra i en av de mange gruppene på Facebook som tilbyr hjelp. På bare et par dager er det kommet inn meldinger med triste og tragiske historier fra folk som virkelig sliter. De fleste historiene er hjerteskjærende å lese.

Radio Haugaland sitter fokus på saken

Hver mandag fram til midten av desember kommer Radio Haugaland til å oppdatere lyttere og lesere om denne triste saken. Historier fra brukere, lokale bidrag fra enkeltpersoner og bedrifter som ønsker å hjelpe, blir ett av mange tema. Vi kommer også til å forsøke å få Finn til fortelle sin versjon om saken.

For hvis det virkelig er sikkerheten til brukerne som er grunnen, spør vi:

Hva med sikkerheten til de andre brukerne? For det som er fakta er at meldingstjenesten misbrukes daglig, noe som blant annet Instagram-kontoen UFINNSTA har en humoristisk vri på.

Flere nyheter: