Menu
Bransjeforeningen Regnskap Norge mener at kvaliteten på Skatteetatens innrapporteringssystemer for arbeidsgivere er altfor dårlig. Foto: Lise Åserud / NTB

Dataproblemer hos Skatteetaten skaper trøbbel for arbeidsgivere

Arbeidsgivere og regnskapsførere er slitne og frustrerte over kvaliteten på Skatteetatens innrapporteringssystem. – Fungerer ikke slik de skal, sier direktør.

Av NTB | 13.01.2025 15:32:25

Økonomi og næringsliv: – Skatteetaten leverer elektroniske tjenester som holder uakseptabelt kvalitetsnivå, sier administrerende direktør i bransjeforeningen Regnskap Norge, Rune Aale-Hansen, i en pressemelding.

Starten på 2025 har vært ille for arbeidsgivere som er lovpålagt å rapportere inn lønns- og personalopplysninger til Skatteetaten.

Alle landets 260.000 arbeidsgivere rapporterer hver måned inn opplysninger for over fire millioner arbeidstakere og pensjonister. Rapporteringen skjer via a-ordningen – et samordnet innrapporteringssystem til Nav, SSB og Skatteetaten.

Sistnevnte forvalter a-ordningen på vegne av de andre etatene. 

– Vi opplever at Skatteetaten er i ferd med å gjøre landets arbeidsgivere til lovbrytere. De som skal gjennomføre innrapporteringene, er svært frustrerte og slitne. At utfordringene er gjentakende, gjør det vanskelig å tolerere at løsningene ikke fungerer slik de skal, sier Aale-Hansen. 

Etter nyttår har det vært problemer med noen av Skatteetatens rapporteringstjenester. Som følge av problemene ble fristen for å innrapportere flyttet fra 5. til 7. januar, samtidig som sanksjoneringsløpet ble utsatt.

Skatteetaten opplyste i en driftsmelding at planlagt vedlikehold var årsaken til utsettelsen.

Regnskap Norge-direktøren påpeker at vedlikeholder hadde særdeles dårlig timing, i og med at det var kort tid fram mot frist for innrapportering av lønnsytelser.

– Nå nærmer vi oss frist for innbetaling av skattetrekk og arbeidsgiveravgift. Flere uttrykker store bekymringer for om de rekker å få beløpene korrekte innen innbetalingsfristen den 15. januar. Dersom fristen ikke overholdes, kommer det rentebelastninger, sier Aale-Hansen.

Feilen gjaldt ifølge Hoem fra fredag 3. januar til mandag 6. januar.

– Alt fungerer som normalt nå, bortsett fra at det tar lengre tid enn vanlig å få tilbakemelding på innsendelsen av a-meldingen enn tidligere – mellom 35 og 40 minutter. Vi jobber nå med å forbedre dette, sier Hoem til NTB.

I en driftsmelding mandag formiddag bekrefter Skatteetaten dette:

«Det er for tiden problemer med a-meldingen i produksjon. Dette fører til at tilbakemeldinger og avstemmingsrapporter er forsinket», står det i meldingen.

– Vi kan imidlertid utsette våre sanksjoner for å sørge for at arbeidsgiverne ikke får reaksjoner for forhold de ikke har hatt rimelig tid til å ivareta. Dette har vi også gjort, sier Hoem.

Likevel legger han til at han har stor forståelse for at fristen rett etter nyttår skaper frustrasjon for regnskapsførerne.

For å forbedre ordningen, kommer Skatteetaten i år, i likhet med enkelte andre år, med årsrevisjoner av a-meldingen.

– Disse endringene må da dessverre også introduseres ved årsskiftet. Vi jobber med å utforske hvordan vi kan redusere risikoen ved disse årsrevisjonene ytterligere og vil ta med oss erfaringene fra årets revisjon i dette arbeidet, sier Hoem.

Mandag morgen tok Regnskap Norge igjen kontakt med Skatteetaten for å få en løsning på problemet.

Divisjonsdirektør Torstein Hoem i Skatteetaten bekrefter overfor NTB at det har vært problemer med innlevering av noen typer a-meldinger for arbeidsgivere som rapporterer gjennom portalen.

Opplysningene fra a-ordningen brukes til en rekke samfunnskritiske formål som grunnlag for å gi borgere og næringsliv de tjenestene de har krav på. Fristen for å sende inn a-meldingen er derfor lovbestemt, og Skatteetaten har ikke anledning til å flytte den.

(©NTB)

Flere nyheter: