Dataproblemer hos Skatteetaten skaper trøbbel for arbeidsgivere
Arbeidsgivere og regnskapsførere er slitne og frustrerte over kvaliteten på Skatteetatens innrapporteringssystem. – Fungerer ikke slik de skal, sier direktør.
Økonomi og næringsliv: – Skatteetaten leverer elektroniske tjenester som holder uakseptabelt kvalitetsnivå, sier administrerende direktør i bransjeforeningen Regnskap Norge, Rune Aale-Hansen, i en pressemelding.
Starten på 2025 har vært ille for arbeidsgivere som er lovpålagt å rapportere inn lønns- og personalopplysninger til Skatteetaten.
Alle landets 260.000 arbeidsgivere rapporterer hver måned inn opplysninger for over fire millioner arbeidstakere og pensjonister. Rapporteringen skjer via a-ordningen – et samordnet innrapporteringssystem til Nav, SSB og Skatteetaten.
Sistnevnte forvalter a-ordningen på vegne av de andre etatene.
– Vi opplever at Skatteetaten er i ferd med å gjøre landets arbeidsgivere til lovbrytere. De som skal gjennomføre innrapporteringene, er svært frustrerte og slitne. At utfordringene er gjentakende, gjør det vanskelig å tolerere at løsningene ikke fungerer slik de skal, sier Aale-Hansen.
Etter nyttår har det vært problemer med noen av Skatteetatens rapporteringstjenester. Som følge av problemene ble fristen for å innrapportere flyttet fra 5. til 7. januar, samtidig som sanksjoneringsløpet ble utsatt.
Skatteetaten opplyste i en driftsmelding at planlagt vedlikehold var årsaken til utsettelsen.
Regnskap Norge-direktøren påpeker at vedlikeholder hadde særdeles dårlig timing, i og med at det var kort tid fram mot frist for innrapportering av lønnsytelser.
– Nå nærmer vi oss frist for innbetaling av skattetrekk og arbeidsgiveravgift. Flere uttrykker store bekymringer for om de rekker å få beløpene korrekte innen innbetalingsfristen den 15. januar. Dersom fristen ikke overholdes, kommer det rentebelastninger, sier Aale-Hansen.
Feilen gjaldt ifølge Hoem fra fredag 3. januar til mandag 6. januar.
– Alt fungerer som normalt nå, bortsett fra at det tar lengre tid enn vanlig å få tilbakemelding på innsendelsen av a-meldingen enn tidligere – mellom 35 og 40 minutter. Vi jobber nå med å forbedre dette, sier Hoem til NTB.
I en driftsmelding mandag formiddag bekrefter Skatteetaten dette:
«Det er for tiden problemer med a-meldingen i produksjon. Dette fører til at tilbakemeldinger og avstemmingsrapporter er forsinket», står det i meldingen.
– Vi kan imidlertid utsette våre sanksjoner for å sørge for at arbeidsgiverne ikke får reaksjoner for forhold de ikke har hatt rimelig tid til å ivareta. Dette har vi også gjort, sier Hoem.
Likevel legger han til at han har stor forståelse for at fristen rett etter nyttår skaper frustrasjon for regnskapsførerne.
For å forbedre ordningen, kommer Skatteetaten i år, i likhet med enkelte andre år, med årsrevisjoner av a-meldingen.
– Disse endringene må da dessverre også introduseres ved årsskiftet. Vi jobber med å utforske hvordan vi kan redusere risikoen ved disse årsrevisjonene ytterligere og vil ta med oss erfaringene fra årets revisjon i dette arbeidet, sier Hoem.
Mandag morgen tok Regnskap Norge igjen kontakt med Skatteetaten for å få en løsning på problemet.
Divisjonsdirektør Torstein Hoem i Skatteetaten bekrefter overfor NTB at det har vært problemer med innlevering av noen typer a-meldinger for arbeidsgivere som rapporterer gjennom portalen.
Opplysningene fra a-ordningen brukes til en rekke samfunnskritiske formål som grunnlag for å gi borgere og næringsliv de tjenestene de har krav på. Fristen for å sende inn a-meldingen er derfor lovbestemt, og Skatteetaten har ikke anledning til å flytte den.
(©NTB)