NTB
Bloomberg: Oman antyder bompenger i Hormuzstredet
Myndighetene i Oman har orientert europeiske representanter om at det ikke er mulig å gå tilbake til situasjonen før krigen i Hormuzstredet. Det ligger an til avgifter for gjennomreise, sier de. Myndighetene i Oman har orientert europeiske representanter om at det ikke er mulig å gå tilbake til situasjonen før krigen i Hormuzstredet. Det ligger an til avgifter for gjennomreise, sier de.

Myndighetene i Oman har orientert europeiske representanter om at det ikke er mulig å gå tilbake til situasjonen før krigen i Hormuzstredet. Det ligger an til avgifter for gjennomreise, sier de.
Utenriks: Det melder Bloomberg, som siterer kilder som er kjent med saken, uten å spesifisere nærmere hvem det er snakk om.
De omanske representantene understreker at de alltid vil overholde sjøretten, men føyer til at det kan komme avgifter for tjenester knyttet til miljøtiltak i stredet eller for navigasjonshjelp. Nærmere detaljer om disse mulige avgiftene er så langt ikke kjent.
Oman ser nå nærmere på ordningene som gjelder i andre flaskehalser for skipstrafikken rundt om i verden, sier Bloombergs kilder.
Det er stigende bekymring i USA, land i Europa og nabolandene i regionen for at Oman vil gå sammen med Iran om et avgiftssystem for Hormuzstredet.
(©NTB)
