Menu
Fulham og West Ham er to av elleve Premier League-klubber som har et spillselskap som hovedsponsor på kampdrakten. Foto: Zac Goodwin / PA via AP / NTB

Bettingselskapene pøser inn milliarder i Premier League: – Tjener på at forbrukeren taper penger

11 av 20 engelske toppklubber har bettingselskaper som hovedsponsor på kampdraktene sine. Lotteritilsynet mener det viser hvor effektiv fotballen er som reklameplakat.

Av NTB | 23.09.2024 12:31:15

Sport: I april i fjor besluttet Premier League at klubbene forbys å ha bettingselskaper som draktsponsor fra 2026/2027-sesongen.

To år før forbudet trer i kraft har Aston Villa, Bournemouth, Brentford, Crystal Palace, Everton, Fulham, Leicester, Nottingham Forest, Southampton, West Ham og Wolverhampton alle et spillselskap som hovedsponsor på egen kampdrakt. Ifølge en rapport fra GlobalData er avtalene verdt til sammen 135,43 millioner dollar (1,4 milliarder norske kroner).

Sist sesong var det samme antallet sju.

– Utviklingen viser hvor lukrativ denne bransjen er og hvor effektiv reklameplakat fotballen er for disse selskapene. Dette er selskaper som tjener på at forbrukeren skal tape penger. Derfor regulerer vi spillbransjen i Norge med tapsgrenser, og vi har tatt ned markedsføringen som Norsk Tipping kan drive med, sier direktør Atle Hamar i Lotteritilsynet til NTB.

I Norge har Norsk Tipping enerett på en lang rekke pengespill. De største pengespillene i landet tilbys med andre ord innenfor en enerettsmodell.

– Våre undersøkelser viser at mange norske spillere fremdeles tror disse internasjonale selskapene er lovlige i Norge, på grunn av den omfattende markedsføringen som skjer i det internasjonale markedet. Gjennom betalingsforbudet vi har, vil norske spillere risikere å ikke få utbetalt gevinster om de spiller på disse selskapene, fortsetter Hamar.

– Norsk Tipping bruker hvert år flere hundre millioner kroner på sponsing og reklame i Norge, samtidig som de åpenbart akkurat like mye «tjener på at forbrukeren taper penger». Det vi trenger i Norge, er et marked med seriøse aktører, som er underlagt streng kontroll og bidrar til å virkelig bekjempe problemspilling, forteller han til NTB.

Han påpeker samtidig at nordmenn «har full anledning til å spille hos de selskapene de selv ønsker å spille hos».

– Det er helt innenfor det norske lovverket, sier Senstrøm.

– Det skaper bare nye problemer og styrker de mest useriøse aktørene. Løsningen er regulering, lisensiering og strenge krav. Det gir mer penger til gode formål og bekjemper problemspilling. Våre naboland – Danmark, Sverige og snart Finland har valgt en lisensmodell.

Vi trenger en lisensmodell. En modell som gjør at utenlandske spillselskaper kan henvende seg mot det norske markedet, så lenge de oppfyller strenge krav til verktøy for utestengelse, ansvarlighet og ikke minst skattebetaling. Med ett enkelt grep kunne myndighetene sørget for kontroll, økt finansiering av kultur og idrett og valgfrihet for norske spillere.

– Norsk Tippings markedsføring av pengespill er strengt regulert. Etter pengespilloven skal Norsk Tippings markedsføring strengt begrenses til det som er nødvendig for å informere om spilltilbudet og å lede spillelysten i samfunnet til ansvarlige og trygge pengespilltilbud.

– Private internasjonale selskap som tilbyr ulovlige pengespill i Norge, tjener mye mer på at spillere taper penger enn Norsk Tipping. Det er riktig at Norsk Tipping tjener penger på at spillere taper, men dette skal skje innenfor ansvarlige rammer og tapsgrenser, svarer Bell, før han påpeker:

– Det er likevel naturlig at Norsk Tipping også tjener penger på driften slik alle andre selskaper gjør, men altså ikke så mye som en ulovlig aktør. Den største trusselen mot et trygt og ansvarlig pengespillmarked er de utenlandske ulovlige spillselskapene som tilbyr og markedsfører pengespill i strid med norsk lov.

Norsk bransjeforening for onlinespill (NBO) er en interesseorganisasjon som jobber for å «fremme ansvarlig og bærekraftig regulering av norsk spillpolitikk». Generalsekretær Carl Fredrik Senstrøm reagerer på Hamars utsagn om at internasjonale selskaper «tjener på at forbrukeren skal tape penger».

NBOs generalsekretær mener forbud og pekefingrer ikke løser problemet med useriøse aktører med «null omtanke for personer med spilleproblemer».

En befolkningsundersøkelse viser at antallet nordmenn med spilleproblemer er halvert fra 2019 til 2023. Konstituert avdelingsdirektør for pengespill i Lotteritilsynet, Tore Bell, peker på flere forskjeller mellom markedsføringen til Norsk Tipping og andre internasjonale selskaper.

(©NTB)

Flere nyheter: