Australia vil tvinge teknologigiganter til å betale for nyheter
Hvis ikke Meta og Google betaler for nyhetene fra australske medier som deles på deres sosiale medieplattformer, truer Australia med å skattlegge dem.
Økonomi og næringsliv: Stadig nye sosiale medier forstyrrer medielandskapet og truer journalistikkens evne til å stå på egne bein, mener Australias kommunikasjonsminister Michelle Rowland.
– Det er viktig at digitale plattformer gjør sin del. De må støtte tilgangen på kvalitetsjournalistikk som informerer og styrker demokratiet, sier hun.
I Australia har sosiale medieplattformer nær 1,8 milliarder kroner totalt i årlige inntekter. Skatten som er foreslått av myndighetene, er ennå ikke fastsatt, men øremerket for å betale for nyheter.
Selskapene kan imidlertid unngå å betale skatten mot at de frivillig inngår kommersielle samarbeid med australske mediehus.
En talsperson fra Meta mener skattepolitikken i praksis betyr at «Australia krever penger fra en bransje for å subsidiere en annen».
Flere steder i verden kjemper tradisjonelle medier for å overleve ettersom stadig mer av reklameinntektene isteden går til sosiale medieplattformer. I løpet av de siste årene har hundrevis av journalister i Australia mistet jobbene sine fordi mediene har måttet nedbemanne for å holde seg flytende.
(©NTB)