Menu
Huden til monsteret Godzilla (t.h.) skal være inspirert av arrene til atombombeoverleverne fra Hiroshima og Nagasaki. Foto: Tsugufumi Matsumoto / AP / NTB

Atombomben formet japansk populærkultur – ikke minst Godzilla

Atombombene i Hiroshima og Nagasaki satte dype spor i japansk populærkultur – ikke minst i form av monsteret Godzilla med sin radioaktive ildstrålepust.

Av NTB | 06.08.2025 05:34:27

Ulykker og naturkatastrofer: I de 80 årene som har gått siden atomangrepet under andre verdenskrig, har fortellinger om destruksjon og mutering smeltet sammen med frykt for naturkatastrofer – som nå i senere tid Fukushima-krisen i 2011.

Manga- og animeserien «Astro Boy», som regnes som en klassiker, kalles «Mektig Atom» på japansk, mens eksplosjoner som utsletter hele byer, figurerer i andre titler som «Akira», «Neon Genesis Evangelion» og «Attack on Titan».

– Å leve gjennom ufattelig smerte og klare å takle traumer er et gjentakende tema i japansk kulturproduksjon som et globalt publikum har funnet fascinerende, sier William Tsutsui, som er historieprofessor og japanolog ved Ottawa-universitetet i Canada.

Fortellingene som kom til i etterkant, gjenspeiler Japans komplekse forhold til atomteknologi. Det mest berømte eksempelet er Godzilla, et forhistorisk monster som vekkes opp når amerikanerne tester hydrogenbomber i Stillehavet.

– Vi trenger monstre som låner ansikt og form til abstrakt frykt. På 1950-tallet fylte Godzilla den rollen for japanerne, med atomenergi, med stråling, med minnene om atombomben, sier Tsutsui, som har skrevet boken «Godzilla On My Mind» og regnes som ekspert på Japans eget monster.

– Mange av publikummerne som så Godzilla herjinger gjennom Tokyo i originalfilmen fra 1954, forlot kinoene gråtende. Det er sagt at spesialeffekt-folkene som jobbet med Godzilla, utformet monsterets furete hud etter keloidarrene til overleverne fra Hiroshima og Nagasaki, sier William Tsutsui.

Såkalte keloide arr er betegnelsen på de unormalt store og opphøyde arrene som mange overlevende fikk, der de vokste utover det opprinnelige brannsåret og ble harde og tykke.

I originalfilmen forårsaker Godzilla selv stråleskader på innbyggerne i Tokyo når han går til angrep. I de nærmere 40 Godzilla-filmene som siden er sluppet, er kjernefysiske temaer ofte tilstedeværende – men ikke lenger så viktige. Det er ifølge Tsutsui for å gjøre amerikanske kinogjengere til lags.

Godzilla heter Gojira i Japan, et ord trukket sammen av gorira, som betyr gorilla, og kujira, som er hval. Filmselskapet Toho oversatte det til Godzilla da monsterfilmen skulle lanseres utenlands.

Godzilla-franchisen er ifølge Guinness rekordbok verdens lengste vedvarende filmserie.

Fra starten i 1954 i Japan, der studioet Toho laget i alt 33 japanske Godzilla-filmer, til fem amerikanske – der den nyeste ut er «Godzilla x Kong: The New Empire» fra i fjor. En ny film i Legendary Pictures såkalte Monsterverse-serie, kalt «Godzilla x Kong: Supernova», ventes i 2027.

Atombombingen av Hiroshima 6. august 1945 etterlot rundt 140.000 drepte, mens angrepet på Nagasaki noen dager senere etterlot seg 74.000 døde.

Likevel fortsetter Godzilla-filmserien å være enormt populær. Særlig 2016-filmen «Shin Godzilla» ble en stor hit – og sett som en kritikk av hvordan japanske myndigheter håndterte Fukushima-katastrofen, som ble forårsaket av en tsunami.

(©NTB)

Flere nyheter: