Menu
Det er viktig at overflatetemperaturen på asfalten på Oslo lufthavn i Gardermoen ikke blir for høy, opplyser Avinor. Foto: Annika Byrde / NTB

Asfalten på Gardermoen må spyles kald i varmen

På Oslo lufthavn Gardermoen har varme sommerdager ført til ekstraordinære tiltak for å beskytte asfalten på rulle- og taksebanen.

Av NTB | 18.07.2025 10:53:55

Økonomi og næringsliv: Asfalten på flyplassen når kokepunktet i sterk sol, noe som kan føre til skader når tunge fly manøvrerer, melder Teknisk Ukeblad.

For å forhindre skader spyler brannverntjenesten asfalten med opptil 9000 liter vann annenhver time i de varmeste periodene.

Ole Christoffer Tronbøl, vaktsjef i plasstjenesten ved Oslo lufthavn, forklarer at vannet hentes fra Norges største grunnvannsmagasin under flyplassen.

– Vi er avhengige av å pumpe dette ut. Det gjøres hele tiden. Noe av dette vannet henter vi inn i to store konteinere som totalt rommer 40.000 liter, sier Tronbøl.

Helene Wattanapradit Jensen, kommunikasjonsrådgiver i Avinor, sier at asfaltens overflatetemperatur overvåkes nøye, spesielt på områder med nylagt asfalt.

– Høy lufttemperatur innebærer ingen ekstraordinære tiltak for oss, da fokuset er på asfaltens overflatetemperatur. Når den ligger på rundt 40 grader eller mer, passer vi ekstra nøye på, sier hun.

Asfalten på Gardermoen skal tåle temperaturer fra minus 34 til pluss 60 grader, men blir betydelig mykere over 52 grader.

(©NTB)

Flere nyheter: