reklame for Haugesund Hudpleieklinikk
Menu
Samholdet mellom USA, Canada og Mexico blir satt på prøve som følge av Donald Trumps innføring av toll på alle varer fra landene. Foto: Judi Bottoni / AP / NTB

Analytikere: Trumps toll vil ramme forbrukernes lommebøker

Amerikanerne kan få dyrere drinker, biler og bensin hvis Donald Trump bygger tollmurer mot Mexico og Canada. – En granat for bilindustrien, sier en analytiker.

Av NTB | 05.02.2025 05:41:38

Økonomi og næringsliv: Med en serie presidentordrer varslet Donald Trump søndag toll på varer fra USAs største handelspartnere Canada, Mexico og Kina. For å få på plass tiltakene erklærte Trump økonomisk krisetilstand, noe som gir ham utvidede fullmakter.

Trump begrunnet tollsatsene med at han vil stanse smugling av det narkotiske stoffet fentanyl fra utlandet til USA. Han mener også at landene har skyld i immigrasjon over grensene.

Etter et døgn med hektisk diplomati ble imidlertid den varslede tollen på 25 prosent på alle varer fra Mexico og Canada lagt på is. Begge land har lovet å styrke kontrollen langs sine grenser til USA og å skjerpe innsatsen mot fentanyl. Dermed er innføringen av toll mot nabolandene utsatt i én måned.

Aksjemarkedene reagerte negativ på tollsjokket mandag, men nyheten om utsettelsen i Nord-Amerika dempet nedgangen. Trumps toll på 10 prosent på alle varer fra Kina ble imidlertid satt i verk som planlagt tirsdag. Kina svarte umiddelbart, og dermed tyder mye på at de første skuddene i en ny handelskrig mellom stormaktene er avfyrt.

Kina forsøker også å ramme USAs høyteknologiske industri ved å skjerpe eksportkontrollen for en gruppe viktige grunnstoffer, gjerne kalt sjeldne jordarter. Innstramminger er allerede på plass – i desember ble eksporten av gallium begrenset.

Departementet varsler nå at det også blir eksportkontroll på molybden, tellur, wolfram og flere andre stoffer i denne kategorien. Disse stoffene er svært viktige i mange industriprosesser og utvikling av fornybare energikilder.

Handelen mellom de nordamerikanske nasjonene er større enn handelen med Kina, med en anslått total verdi på 1800 milliarder dollar i 2023. Til sammenligning var handelen med Kina på 643 milliarder dollar det samme året. Det betyr at de mest merkbare konsekvensene av Trumps toll i første omgang unngås.

Men innføres de som Trump har beskrevet, vil de utgjøre en storstilt skatteøkning på import til USA. Konsekvensene vil bli mange og uoversiktlige, men noen bransjer vil rammes hardere enn andre – og svartiltakene vil også svi.

I 2023 importerte USA person- og varebiler for 69 milliarder dollar fra Mexico, mer enn fra noe annet land. Det tilsvarende beløpet var 37 milliarder dollar for Canadas del. I tillegg kom 78 milliarder dollar i deler fra Mexico og 20 milliarder dollar i deler fra Canada.

– Du har motorer og bilseter og andre ting som krysser grensene flere ganger før de ender opp i et ferdig kjøretøy, sier Scott Lincicome, handelsanalytiker ved det libertarianske Cato Institute.

– Amerikanske deler sendes til Mexico, der de settes inn i biler som deretter sendes tilbake til USA. Kast 25 prosent toll inn i den trafikken, og det er som en granat, sier han.

– Importørene vil sannsynligvis sende mesteparten, kanskje hele, kostnadsøkningen til forbrukerne, skriver S&P Global Mobility i en rapport tirsdag.

TD Economics anslår at økningen i den gjennomsnittlige bilprisen vil bli omkring 3000 dollar hvis tollen mot Mexico og Canada innføres.

Canada er den største eksportøren av råolje til USA. Fra januar til november i fjor forsynte landet USA med råolje for 90 milliarder dollar. Mexico kom på andreplass på lista, men eksporten var til sammenligning bare på 11 milliarder dollar.

Mange amerikanske raffinerier har ikke noe valg. Oljen som Canada produserer, er en type som mange amerikanske raffinerier er spesielt innstilt på å foredle, ifølge Lincicome. Han sier han antar at høyere bensinpriser kan bli en konsekvens av Trumps nye tollsatser, og at Midtvesten spesielt blir rammet.

TD Economics anslår en økning i bensinprisen i USA på rundt 30 til 70 cent per gallon. Bensinprisene varierer kraftig i landet, men ligger i dag i et intervall på mellom 2,7 dollar per gallon (i blant annet Texas og Mississippi) og rundt 4,5 dollar (i blant annet California og Hawaii). Snittet er på rett over 3 dollar, ifølge bilistforeningen AAA.

I 2023 importerte USA tequila for 4,6 milliarder dollar fra Mexico, og mezcal for 108 millioner dollar, ifølge bransjeorganisasjonen Distilled Spirits Council of the United States. Brennevinsimporten fra Canada var verdt 537 millioner dollar, og av dette utgjorde whisky 202,5 millioner dollar.

EU er det største eksportmarkedet for amerikansk brennevin, bak Canada og Mexico, ifølge gruppa. De frykter en knusende toll på 50 prosent på amerikansk whisky i EU, som etter planen innføres i mars. Trumps planlagte tollmurer mot Mexico og Canada kan føre til enda flere målrettede tollsatser mot bransjen.

– Når alt kommer til alt, vil toll på brennevin fra våre naboer i nord og sør skade amerikanske forbrukere og føre til tap av arbeidsplasser i den amerikanske serveringsbransjen, akkurat når disse bedriftene fortsatt står i en lang gjenoppbygging etter pandemien, sier Chris Swonger, som er leder i bransjeorganisasjonen.

– Dagligvarebutikker opererer med virkelig små marginer, sier Lincicome. Han viser til at USA for eksempel importerer 90 prosent av all avokado fra Mexico.

– Vi snakker om guacamole-toll rett før superbowl, sier han.

Amerikanske bønder er på sin side bekymret for at Canada og Mexico vil svare med toll på amerikanske produkter, som soyabønner og mais.

Det hendte i Trumps første periode, da Kina og andre land som ble rammet av Trumps tollgrep, slo målrettet tilbake mot Trumps støttespillere på landsbygda i USA. Det førte til at eksporten av soyabønner og andre landbruksprodukter falt, og Trump måtte dermed bruke milliarder av offentlige midler til støtteordninger for å kompensere.

De kinesiske mottiltakene som ble lansert tirsdag, beskrives som avmålte. På flytende naturgass (LNG) og kull fra USA blir det 15 prosent toll, ifølge Kinas regjering. For råolje, landbruksmaskiner og visse typer kjøretøyer blir tollen på 10 prosent. Tiltakene trer i kraft førstkommende mandag.

I flere årtier har bilindustrien vevd et nett av forsyningslinjer over det nordamerikanske kontinentet, og satt opp fabrikker og leverandørselskaper i USA, Mexico og Canada. Mer enn én av fem person- og varebiler som selges i USA, er bygget i Canada eller Mexico, ifølge S&P Global Mobility.

Analytikerne er tydelige på en ting – kostnadene tollen medfører vil ramme forbrukernes lommebøker.

Tollsatsen for canadisk energi, som olje, gass og strøm, er satt noe lavere enn for øvrige varer. I tråd med Trumps presidentordre kan den bli på 10 prosent.

Tollsatsene vil også bite for de amerikanerne som liker en tequila-drink eller kanskje en canadisk whisky.

Amerikanske forbrukere som er oppgitt over høye matpriser, vil ikke få det lettere med en handelskrig med Canada og Mexico. I 2023 kjøpte USA jordbruksprodukter for mer enn 45 milliarder dollar fra Mexico. Denne importen utgjorde 63 prosent av grønnsakene og 47 prosent av frukten og nøttene som ble brakt inn i USA. Samtidig ble det importert jordbruksvarer fra Canada for 40 milliarder dollar. En tollsats på 25 prosent vil presse prisene opp.

(©NTB)

Flere nyheter: