Amerikansk og japansk fartøyer på vei til månen
Etter å ha blitt skutt opp onsdag kan to fartøy fra amerikanske Firefly Aerospace og japanske Ispace stå for den andre og tredje private månelandingen.
Økonomi og næringsliv: De to ubemannede månelandingsfartøyene er en del av Nasas samarbeid med private romfartsaktører. De ble skutt opp onsdag morgen om bord på en Falcon 9 bærerakett fra en annen privat aktør, Elon Musks Space X.
Gjennom Artemis-programmet planlegger Nasa å sende mennesker til månen igjen innen for første gang siden 1972. Målet er å nå månen innen 2027 – men det er stor fare for forsinkelser.
I februar i fjor ble Odysseus det første private fartøyet som landet på månen. Den landingen var bare delvis vellykket; fartøyet veltet under landing og kunne dermed ikke gjennomføre alle undersøkelsene som var planlagt.
Nå håper selskapet å utnytte blant annet gravitasjonen på Jorden og månen og lande en gang i mai eller juni. Deretter skal et mindre kjøretøy utforske månens overflate på jakt etter vann og ressurser og forhåpentlig nå fram til Mare Frigoris på månens nordligste deler etter fire-fem måneder.
Blue Ghost skal etter planen lande rundt 2. mars etter halvannen måneds reise gjennom rommet. Der skal de plassere ut 10 vitenskapelige og teknologiske instrumenter fra ulike Nasa-finansierte kunder og en last fra Honeybee Robotics, som er eid av romselskapet Blue Origin.
I denne omgang sikter både Blue Ghost, som er navnet på månelanderen fra Firefly Aerospace, og Resilience fra Ispace sikter mot å følge i «fotsporene» til Odysseus fra Intuitive Machines.
Ispace forsøkte å nå månen i april i fjor, men mislyktes etter at det ble gjort feil i noen av beregningene som lå til grunn for oppskytingen.
(©NTB)