Havarikommisjonen har begynt arbeidet etter trikkeulykke – ferdsskriver kan gi svar
Statens havarikommisjon undersøker både trikken og bygget som var sentrale i ulykken i Oslo tirsdag ettermiddag.
Blant annet er trikken utstyrt med en ferdsskriver som kan registrere hastighet og andre parametere, sier avdelingsdirektør Ida Grøndahl i Statens havarikommisjon til Dagbladet Børsen.
– Trikken er utstyrt med en ferdsskriver. Den registrerer ulike parametre. Hastighet er noe av det som registreres, sier Grøndahl til avisen.
Vitner har fortalt samme avis at trikken ble observert i høy fart. Aftenpostens analyse av bilder fra stedet tyder på minst 35 kilometer i timen, men dette er ikke bekreftet av verken politi eller havarikommisjon.
Trikkemodellen er av typen Urbos 100, og har fått navnet SL18. Trikken er produsert av spanske Construcciones u Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF).
Blant de andre faktorene man skal ta med seg er vitneutsagn, historikk, spor og overvåkingsbilder. Havarikommisjonen, som tirsdag ettermiddag hadde fem medarbeidere på plass, har også fått tilgang til bygningen trikken kjørte inn i.
(©NTB)